Seurantakoodin asentaminen oikein

Seurantakoodit ja -pikselit ovat nykyään arkipäivää, eivätkä ole menossa minnekään. Niistä on sekä hyötyä että haittaa, mutta usein hyödyt painavat vaakakupissa enemmän. Seurantakoodien asentaminen ja käyttäminen tuntuu kuitenkin yhä olevan monelle jokseenkin hankalaa.

Miksi se on niin hankalaa

Teknologia kehittyy, ja niin myös seurantakoodit. Internetin “alkuaikoihin” verrattuna nykyään käytettävät seurantasysteemit ovat lähes tähtitiedettä. Erityisesti puhelinsovellukseen voi olla vaikea asentaa toimivaa seurantaa. Lisämausteensa tuovat hajautetut järjestelmät, jolloin ei välttämättä olekaan itsestään selvää edes se, mitä pitäisi seurata.

Ensimmäinen syy siis on rehellisesti se, että seurantakoodien asentaminen on monimutkaista. Nettisivujen, selainsovellusten ja puhelinsovellusten seuranta tehdään yleensä hiukan eri tavoin, mikä luonnollisesti voi aiheuttaa hämmennystä. Myös eri palvelut käyttävät erilaisia seurantakoodeja, jotka voivat olla varsin monimutkaisia virityksiä.

Sitten päästäänkin toiseen syyhyn. Jotkut kehittäjät eivät syystä tai toisesta halua pysyä perillä seurantakoodien kehityksestä. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että kokevat vierailijoiden tai käyttäjien yksityisyyden olevan tärkeämpää kuin datan keräämisen liiketoimintatarkoituksiin, eikä siinä ole mitään väärää.

Oikeasti varsin helppoa

Nyt kun syyt vaikeuksiin ovat pitkälti selvät, voidaankin pureutua siihen, miten helppoa seurantakoodien asentaminen oikeastaan on. Tavallisella verkkosivustolla tämä on hyvin yksinkertaista: palvelun (vaikkapa Google Analyticsin) generoiman seurantakoodin saa yleensä ohjeineen suoraan kyseisestä palvelusta. Ohjeet ovat yleensä sellaiset, että kuka tahansa perusteet tietävä osaa seurantakoodin lisätä, ainakin teoriassa. Riittää, kun osaa nettisivujen rakenteen perusasiat, kuten “mikä on HEAD” tai “mikä on BODY”. Kuka tahansa edes vähän nettisivukoodia vääntänyt tietää, mitä näillä tarkoitetaan

Tässä lyhyt pikaohjeisto yleisimpien seurantakoodien asentamiseen:

Google Analytics

Lisää seurantakoodi HEAD-osioon jokaiselle sivulle, joita haluat seurata. Jos mahdollista, aseta tämä koodi HEAD-osiossa ensimmäiseksi.

Facebook

Seurantakoodi lisätään jokaisen seurattavan sivun HEAD-osion loppuun.

LinkedIn

Seurantakoodi lisätään jokaisen seurattavan sivun BODY-osion loppuun.

Google Tag Manager

GTM:n seurantakoodi on kaksiosainen, joten ole tarkkana. Ensimmäinen osa lisätään jokaiselle seurattavalle sivulle niin korkealle HEAD-osioon kuin mahdollista. Toinen osa lisätään BODY-osioon heti ensimmäiseksi. Toisen osan tarkoitus on, että GTM toimii, vaikka käyttäjän selaimessa ei toimisikaan JavaScript. Sivustolla, joka perustuu johonkin JavaScript-kirjastoon, ei toista osaa välttämättä tarvita.

Tag Manager -työkalut ovat varsin käteviä siinä mielessä, että seurantakoodeja ei tarvitse lisätä ja päivitellä erikseen. Riittää, että managerin seurantakoodi on lisätty halutuille sivuille, ja loput tehdään hallintapaneelissa. Tällä tavalla myös esimerkiksi tapahtumien seuranta on erittäin helppoa.

Bonus: konversioiden ja tapahtumien mittaaminen

Jos haluat mitata tapahtumia tai konversioita, on kullakin alustalla omat koodipätkät niitä varten. Perusperiaate on kuitenkin sama, eli tapahtumakoodin tulee aktivoitua vasta, kun käyttäjä on tehnyt halutun toiminnon. Tämä on aina tapauskohtaista, ja tulee aina tehdä yhteistyössä ammattilaisen kanssa.

Tarvitsetko apua seurantakoodien kesyttämisessä tai mittauksen suunnittelemisessa? Ota yhteyttä Samuun!

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly