Kun olet luonut myynti- tai markkinointisähköpostin näiden vinkkien mukaan, kaiva tämä lista esiin ja tarkista, että kaikki oleelliset asiat tulee huomioitua lähetysvaiheessa. Hyödyt listasta erityisesti, jos et säännöllisesti lähetä kampanjoita ja eikä homma tule vielä selkäytimestä.
Lista on koostettu vuosien aikana käyttämiemme alustojen toimintojen perusteella (mm. HubSpot, ActiveCampaign, MailChimp, MailerLite, Sendinblue, Apollo ja Qualifier.AI). Alustasta riippuen toiminnot ovat toki hiukan erilaisia.
Ennen lähetystä tarkista seuraavat asiat
Erityisen tarkkana kannattaa olla, jos olet kopioinut vanhan kampanjan uuden pohjaksi!
☑ Kampanjan/viestin nimi
Oletko nimennyt viestin/kampanjan niin, että löydät sen tarvittaessa vielä myöhemminkin.
☑ Viestin otsikko (aihe)
Houkuttaako otsikko avaamaan viestin?
☑ Viestin kuvaus (alaotsikko)
Oletko muistanut täyttää myös tämän ja tukeeko se otsikkoa?
☑ Lähettäjän nimi ja sähköposti
Kannattaa yleisesti pyrkiä lähettämään mahdollisimman personoitua viestintää sekä lähettäjän että vastaanottajan osalta. Joskus toki voi olla brändin kannalta perusteltua nostaa lähettäjätietoihin yrityksen nimi ja kuvaus.
☑ Viestin sisältö
Jos personoit viestejä (alustasta riippuen tähän ovat käytössä esim. merge tagit tai contact attributes, joilla voit lisätä viestiin esim. vastaanottajan etunimen), tarkista, että käyttämäsi tieto todella löytyy ja käytetty kenttä on käytössä listalla käytössä. Mieti myös, mitä tapahtuu, jos kenttä on tyhjä.
☑ Muista A- ja B-versiot
Jos teet A/B-testausta, muista tehdä tarvittavat muokkaukset molempiin viesteihin. Ovathan linkit, otsikot ja sisällöt oikein molemmissa versioissa?
☑ Linkit
Tarkista, että linkit ja UTM-seurantalinkit ovat oikein (huomioi myös tarvittaessa eri versiot A- ja B-versioissa).
☑ Dynaaminen sisältö / dynaamiset lohkot
Jos käytit sisällössä asetettujen ehtojen perusteella eri vastaanottajille näytettävää dynaamista sisältöä, tarkista, että sisältö ja ehdot ovat oikein.
☑ CTA
Onko viestissä selvä toimintakehote, joka ohjaa lukijaa eteenpäin?
☑ Viestin lopetus
Ovathan sähköpostin lopputervehdyksessä olevan allekirjoituksen tiedot (esim. lähettäjän yhteystiedot) varmasti oikein?
☑ Footer
Tarkista, että footerista löytyvät tarvittavat asiat (tärkeimpänä mahdollisuus poistua listalta).
☑ Kuvat
Jos käytät mallipohjaa, johon lisäät kuvia, tarkista esikatselussa, että ne ovat oikean kokoisia, eivätkä hajota viestin rakennetta. Järkevää voi olla lisätä kuvat linkkinä.
☑ Esikatselu ja testisähköpostin lähetys
Lähetä itsellesi esikatselu ja hio tarvittaessa. On myös hyvä idea myös pyytää joku toinen katsotaan viesti uusin silmin.
Muista tarkistaa toimivuus myös mobiilissa, eikä joissain tapauksissa ole pahitteeksi tarkistaa toimivuus myös eri sähköpostialustoilla (kuten Outlookilla).
☑ Yleisö/lista
Tarkista, että lähetät oikealle yleisölle ja/tai segmentille. Käytä tarvittaessa estolistaa sulkemaan pois tietyt osoitteet.
Muista myös, että et saa lähettää markkinointiviestintää ihan kenelle vaan! Lisätietoja aiheesta löydät esim. Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta.
☑ Lähetysaika
Mieti järkevä lähetysaika kampanjallesi. B2B-kentässä pyritään usein osumaan aikaiseen aamuun ennen toimistoaikaa, kun taas B2C-puolella voi ilta olla hyvä lähetysaika, erityisesti, jos viesti sisältää ecommerce-aiheista sisältöä tai tavoitteena on aikaansaada impulssiostoja. Nämä toki vain esimerkkeinä, eivät kaikkeen pätevinä sääntöinä.
Voit halutessasi hyödyntää myös alustan ehdottamaa aikaa parhaimmaksi lähetysajaksi.
☑ Ajastus
Ajastaminen kannattaa. Ihmiset tuppaavaat muistamaan viestin lähetettyään, mitä ovat unohtaneet tehdä. Ajastamalla tämä palautuu mieleen, mutta viestiä voi vielä korjata.
Kun ajastat, tarkista, että lähetysaika ja päivä ovat oikein. Esim. AM/PM-kellonaika tai kalenteri, jossa viikko alkaa sunnuntaista, saattavat joskus hämätä. Muista tarvittassa huomioida myös aikavyöhyke ja kesäaika.
☑ Analytiikka
Alustasta riippuen verkkosivustollesi vievissä linkeissä olevan seurannan lisäksi/sijaan voit valita alustalta ésimerkiksi Google Analytics -seurannan (muista nimetä tämä kohta loogisesti), ja valita, haluatko seurata esim. linkkien klikkauksia tai vastauksia viestiin.
Kun viesti on lähtenyt maailmalle, kannattaa jonkin ajan kuluttua tarkastella kampanjan menestystä alustan tarjoamasta analytiikasta. Tässä nopea nyrkkisääntö siihen, mitä mittareita seurailla:
- Avausprosentti: kuinka paljon aihe on kiinnostanut ja onko viesti edes päätynyt oikeaan sähköpostilaatikkoon
- Klikkausprosentti: kuinka paljon sisältö on houkuttanut jatkamaan eteenpäin
- Bounce rate: tämä kertoo enemmänkin listan terveydestä ja pieni bounce rate on normaalia
Nämä asiat tarkistamalla nämä asiat pääset jo pitkälle!
Lue myös:
10 askelta, joilla laadit onnistuneen B2B-markkinointisähköpostin
12 tapaa toteuttaa markkinoinnin automaatiota