Minkälaista osaamista markkinoinnin parissa työskenteleviltä tradenomeilta vaaditaan nyt ja tulevaisuudessa? Mitä murroksia ja megatrendejä markkinoinnin kentällä on nähtävissä?
Näistä aiheista olen käynyt viime viikkoina kouluttamassa markkinoijia ympäri Suomea. Tradenomiliiton kanssa yhteistyössä toteutetut koulutukset järjestettiin Helsingissä, Tampereella ja Turussa.
Mikä tekee huippumarkkinoijan nyt ja tulevaisuudessa?
Olen painottanut koulutuksissa muun muassa seuraavia asioita:
- Mitattavuus
- Asiakaskokemuksen optimointi
- Digitaalisuus
- Monikanavaiset markkinointimetodit
- Käyttäytymismallien hyödyntäminen markkinoinnissa demografisten tekijöiden sijaan
Yhtenä tärkeänä pointtina olen korostanut myös Lean Marketing -periaatetta, jonka mukaan toimenpiteet suunnitellaan toteutetaan, mitataan ja analysoidaan. Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta usein ne unohtuvat arjen tekemisessä.