Markkinoinnin ekosysteemeistä puhuttaessa on mahdotonta sivuuttaa Metaa. Globaalina jättiläisenä Metan ekosysteemin käyttäjien määrä sekä kattavuus ovat hyvin korkealla tasolla. Markkinoijan näkökulmasta ei oikeastaan ole paljoa merkitystä, kuinka paljon pitää Metan toiminnasta; alustan tehokas käyttö on hallittava ainakin jollakin tasolla.
Erilaisia työkaluja alustalla riittää. Niitä löytyy markkinoijien lisäksi erityisen paljon sovellus- sekä web-kehittäjille. Jonkin verran erilaisia työkaluja löytyy myös graafisille suunnittelijoille ja analytiikoille. Samalla tavalla kuin Google ja Microsoft, myös Meta on sotkenut sormensa laitteiden tuottajana. Esimerkiksi VR-laitteista Meta on erityisen tunnettu.
Meta-markkinoijan työkalupakki
Facebook ja Instagram ovat Metan lippulaivatuotteita, joiden ympärille on rakennettu varsin kattava markkinoinnin ekosysteemi. Oikeastaan kaikkien muiden tämänhetkisten työkalujen, sovellusten ja palveluiden tarkoitus on pääasiassa tukea näiden lippulaivatuotteiden käyttöä.
Itse palvelu ei varsinaisesti esittelyjä kaipaa, mutta sen pysyvä suosio yllättää. Facebookin merkitys markkinoijalle on suurempi kuin koskaan aiemmin, vaikka nuoriso onkin analyytikkojen mukaan jättämässä alustaa. Vähän yllättäen Facebook on kuluttajamarkkinoinnin lisäksi koettu toimivaksi myös yritysmarkkinoinnissa.
Lue lisää aiheesta: Facebook-markkinointi – 10 vinkkiä kohdistettuun B2B-markkinointiin
Toinen mammuttiluokan palvelu on Instagram, joka edelleen kasvattaa suosiotaan. Tiettyjen ryhmien keskuudessa Instagram lieneekin paljon suositumpi sosiaalisen median kanava kuin Facebook. Oikeastaan näillä kahdella palvelulla Meta pystyy kattamaan jatkuvasti kasvavan määrän käyttäjiä, mikä tarkoittaa markkinoijalle suurempia kohderyhmiä.
Meta Business Suite
Yrityksellä saattaa olla käytössään useampia Metan palveluita, kuten Facebook-sivuja, mainostilejä, Instagram-tilejä ja sovelluksia. Näiden kaikkien hallinta onnistuu kätevästi yhden työkalun kautta. Meta Business Suiten kautta on mahdollista hallita käytännössä kaikkien Metan palveluiden käyttöoikeuksia sekä yhteyksiä. Kun puhutaan markkinoinnin ekosysteemistä, tällainen työkalu on erittäin tervetullut. Meta Business Suitesta löytyvästä tapahtumien hallinnasta koordinoidaan myös seurantapikseleitä sekä muuta analytiikan keräystä.
Yllättävän harva tietää, että Meta omistaa WhatsAppin. Markkinointimielessä tällaisesta varsin henkilökohtaisesta pikaviestimestä voi olla hyötyä joissain tapauksissa.Sen hyödyntäminen kasvaa koko ajan sitä mukaa kun Meta kehittää uusia markkinointisovellutuksia. Tällaisen palvelun kanssa heidän on kuitenkin oltava melko varovaisia, jotta poikkeuksellisen suuri käyttäjämäärä ei kaikkoaisi huonontuneen palvelun laadun takia. Tämän vuoksi markkinoijille hyödyllisiä ominaisuuksia tulee verkkaisesti, ja niiden tarkoitus on tarjota jotakin lisäarvoa myös käyttäjille.
Mainostyökalut
Metan parhaat mainostyökalut löytyvät Meta Business Suitesta. Mainontaa on mahdollista tehdä myös ilman varsinaista mainostyökalua suoraan esimerkiksi Facebookin sivun ylläpitonäkymässä. Tämä ei kuitenkaan vastaa lähellekään sitä tasoa, miten mainontaa voi tehdä Metan Ads Managerilla. Esimerkiksi kohdistamisvaihtoehdot ovat huomattavasti monipuolisemmat, eikä kaikkia mainostyyppejä voi käyttää ilman Ads Manageria.
Kehittäjätyökalut
Meta on jo kauan kosiskellut kehittäjiä käyttämään omia työkalujaan mm. web-kehityksessä sekä myöhemmin sovellusten kehittämisessä. Monet Metan kehittämät frameworkit ja työkalut ovatkin todella suosittuja ja vakiinnuttaneet paikkansa. Metan Developer Portalin tarkoitus on toimia välikappaleena Metan palveluiden, kuten Facebookin, ja oikeiden sovellusten välillä. Monet kehittäjät esimerkiksi haluavat integroida ja hyödyntää Facebookin ominaisuuksia, kuten kirjautumista Facebook-tilin avulla, omissa sovelluksissaan.
Markkinoijalle kehittäjätyökaluista on jatkuvasti enemmän hyötyä, pääasiassa analytiikan ja käyttäjien seurannan osalta. Uusia mobiilisovelluksia kehitetään koko ajan, ja niitä halutaan käyttää myös markkinoinnissa hyödyksi. Tällöin on tehtävä jonkinlaista datan keräämistä, ja kehittäjätyökalujen avulla se on mahdollista.
Seurantapikselit ja konversio-API
Käyttäjien seuranta on ollut Metan palveluissa arkipäivää pitkään, eikä siihen ole tulossa muutosta. Jotta mainontaa voidaan tehdä tehokkaasti, on seurattava, mihin mainosbudjettia tarkalleen käytetään. Jos tämä muuttuu, kaikkoavat todennäköisesti myös isoimmat mainostajat. Seurantapikselit onovat tarkoitettu verkkosivujen ja -sovellusten seurantaan. Mobiilisovellusten seuranta on vähän monimutkaisempaa, ja vaatii käytännössä aina myös sovelluskehittäjän osallistumista seurannan asentamiseen.
Konversio-API on melko uusi seurantatyökalu. Se ei itsessään tuo mitään uutta datan keräämiseen, mutta sen avulla esimerkiksi pikseleillä kerättyä dataa voidaan yhdistää tarkemmin Metassa jo olevaan dataan. Lopputuloksena on tarkempi näkymä siihen, minkälaiset käyttäjät konvertoituvat, ja sen seurauksena optimoidumpi mainosbudjetin käyttäminen. Kaiken tämän on ainakin tarkoitus tehdä kaikki ylläpitäen korkeampaa tietosuojan tasoa.
Threads
Uutena sosiaalisen median palveluna Meta julkaisi viimein myös Euroopassa Threads-palvelun. Kyseessä on mikrobloggausalusta, eli sen tarkoitus on kilpailla X:n kanssa. Lisämausteena Threads käyttää avointa ActivityPub-tekniikkaa, jonka myötä sen kautta tehtäviä julkaisuja voi ainakin teoriassa lukea esimerkiksi Mastodonissa. Threads on osa Instagramin omaa pienempää ekosysteemiä, ainakin tässä vaiheessa, joten periaatteessa kaikki siihen liittyvä hallinta tapahtuu Instagramin / Meta Business Suiten kautta.
Lue myös sarjan muut osat:
Markkinointiekosysteemit – Microsoft
Markkinoijan kattavin ekosyteemi – Google