Jos olet työskennellyt markkinointialalla, olet varmasti tuntenut nahoissasi sen epäluottamuksen, joka suomalaisissa yrityksissä on alaa kohtaan syntynyt. Markkinointi koetaan kulueränä, pakollisena pahana monissa yrityksissä ja niissäkin, joissa markkinointiin panostetaan, markkinointiosasto joutuu usein perustelemaan pienimmätkin päätöksensä rautalangasta vääntäen.
Mistä epäluottamus johtuu?
Epäluottamus johtuu nähdäkseni pääasiassa kahdesta asiasta: ymmärryksen puutteesta ja palvelun ylitarjonnasta sekä palveluntarjoajien tasoeroista. Markkinoinnille on käynyt mopopoika-ilmiö – kun yksi mopoilija törttöilee, yleistetään helposti, että kaikki mopoilijat ovat vaaraksi liikenteelle. Kun tämä ajatusmalli saa jalansijaa, siitä muodostuu itseään toteuttava ennustus – eli totuus.
Lähes jokainen yritys on törmännyt markkinoinnin palveluntarjoajiin, jotka eivät ole saaneet tuloksia aikaan tai pystyneet lunastamaan omia lupauksiaan. Miksi tämä sitten on ongelma? Sehän on ihan normaalia, jopa luonnollista, että aina ei voi onnistua – ja jos joku niin väittää, voi olla varma, että hän valehtelee. Mutta kun yritys ostaa markkinoinnin palveluita, eikä täysin ymmärrä niiden toimintamekanismeja, on se helposti palveluntarjoajien lupausten armoilla ilman realistista ymmärrystä ja odotuksia tuloksista. Kun samalla kilpailu markkinoinnin alalla on ylikuumentunut ja toimistot yrittävät kynsin ja hampain erottua toisistaan, on epäsuhta valmis.
Markkinointialan paradoksi
Kukaan ei voi luvata markkinoinnilla varmoja tuloksia, mutta joukosta pitäisi erottua kilpailun kiristyessä. Siinä on markkinointialan paradoksi, joka pahimmillaan ajaa yritykset hakemaan kilpailuetua ylisuurten lupausten avulla. Tämä puolestaan murentaa koko alan uskottavuutta ja luottamusta, kun lupauksia ei voidakaan toteuttaa. Miten markkinointitoimisto voi erottua, jos ei voi luvata tuloksia?
Yksinkertaista. Et voi luvata tuloksia, koska niihin voi vaikuttaa asioita, jotka eivät ole omissa käsissäsi – sen sijaan voit luvata, että teet parhaasi ammattitaitosi mukaan, jotta tuloksia syntyisi. Enempään kun ei kukaan pysty.
Ratkaisuna koristelematonläpinäkyvyys ja reilut yhteistyömallit
Asiakkaalla on haaste, johon markkinointitoimisto tarjoaa palveluitaan. Seuraavaksi asiakas kysyy, miten he voivat luottaa, että tuloksia syntyy. Sen sijaan, että annat tyhjiä lupauksia, joiden toteutuminen vaatii onnistumisen lisäksi hyvää tuuria, voitkin kertoa toimenpiteistä ja kuvata niitä prosesseja, joiden avulla tulosten todennäköisyys pyritään maksimoimaan.
Alamme tarvitsee läpinäkyvyyttä ja toimintamallien tuuletusta, voittaaksemme takaisin sen luottamuksen, joka on menetetty. Meillä Aboadilla olemme vastanneet tähän haasteeseen kiteyttämällä asiakaslupauksemme seuraavasti:
- Koristelematon läpinäkyvyys prosesseihin ja kommunikaatioon
- Reilut ja joustavat yhteistyömallit, jotka mukautuvat ketterästi asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
- Sama yhteyshenkilö vastaa kommunikaatiosta ja projektinhallinnasta koko asiakkuuden elinkaaren ajan
Näillä vastaamme edellä mainittuun kysymykseen: “Miten voimme luottaa, että tuloksia syntyy?”
Haasta itsesi ja markkinointikumppanisi ajattelemaan leanisti
Ei hätää – koskaan ei ole liian myöhäistä kääntää kelkkaa. Loppujen lopuksi pienillä ajatustavan muutoksilla voidaan saada suuria asioita aikaan. Lean-ajattelu lähtee kriittisyydestä sekä omaa että muiden tekemistä kohtaan – ethän koskaan perustele mitään tekemisiäsi, “koska näin on aina ennenkin tehty”!
Jokainen funktio, markkinointitoimenpide, kanava ja yksittäinen mainos on voitava perustella liiketoiminnan tavoitteisiin nähden. Mikäli huomaat, että näin ei ole, mieti kannattaako sellaisia toimenpiteitä jatkaa. Voisiko jostain luopua ja keskittää resursseja oikeasti tuottaviin ratkaisuihin? Lue lisää, miten markkinoinnin suunnitteluprosessista voidaan muokata kaikille osapuolille arvoa tuottava prosessi.