Tänä vuonna Black Fridayta vietetään 24.11.2017. Useat isot ketjut aloittavat Black Fridaynsa jo aiemmin ja jatkavat sitä seuraavalle maanantaille, jota kutsutaan Cyber Mondayksi. Miten yritysten sitten kannattaa hyödyntää Black Fridayta, oli kyseessä sitten verkkokauppa tai kivijalkamyymälä?
- Opi muilta. Gigantti hyödyntää Facebook-tapahtumia ja niissä järjestettäviä kilpailuja Black Fridayn markkinoinnissa ja varmistaa sopivalla mediabudjetilla ja kilpailujen avulla, että mainonta menee perille. Amazon aloittaa Black Fridaynsa yleensä jo marraskuun alussa tarjoamalla Prime-jäsenilleen hyödyllisiä etuja pitkin kuukautta. Tilaa edelläkävijöidesi uutiskirjeet, poimi parhaat palat ja kehitä niitä omaan markkinointiisi soveltuviksi.
- Tarjoa oheistuotteita. Black Friday -mainosten tarkoituksena on ohjata käyttäjä ostoksille ja lisätä ostokertojen määrää, oli kyse sitten verkkokaupasta tai kivijalkamyymälästä. Varmista lisämyynnillä, että saat ostoksista riittävästi katetta. Ehdota esimerkiksi maksutv-kortinlukijaa television ostajalle tai vastamelukuulokkeita puhelimen ostajalle.
- Erotu joukosta, jotta markkinointiviestisi ei huku kaikkien muiden mainosten sekaan. Onko valikoimassasi tuote, jota muut eivät tarjoa? Mitä jos kertoisit markkinoinnin keinoin tämän tuotteen tarinan? Entä sopiiko brändiisi luoda erottuva, sanoilla leikittelevä copy mainoksille? Esimerkiksi S-marketilla on ollut viime aikoina lennokkaita copyja, vaikka kyse ei olekaan Black Friday -kampanjasta.
- Mieti, mitä haluat saada aikaan kyseisellä kampanjalla. Onko tarkoituksena esimerkiksi saada uusi tuote ihmisten tietoisuuteen tai myydä poistuva erä pois? Mieti myös, onko järkevää rakentaa verkkokauppaan uusi kategoria Black Fridayta varten ja tukeeko se tätä tavoitetta.
- Muista visuaalisuus. Päivitä verkkokauppasi kuvamaailma tai liikkeesi ilme Black Friday -aiheiseksi ja ohjaa verkkokaupan liikenne linkkien avulla mahdolliselle kampanjasivulle. Hyödynnä mainoksissa esimerkiksi sneak peak -kuvia kuten XXL: sumenna kuva ja pyydä arvaamaan mikä tuote tulee seuraavaksi tarjoukseen. Tai hyödynnä reaktioiden avulla äänestämistä ja kysy, minkä tuotteen asiakkaat haluavat Black Friday -tarjoukseen.
- Kerro, että on toimittava nopeasti, jos haluaa hyödyntää tarjouksen. Tee verkkosivuille laskuri, hyödynnä sähköpostissa drip-kampanjaa ja julkaise Facebookiin aikajanakuvia, joilla infoat, montako päivää tarjousten paljastamiseen on. Jos tarjoustuote on saatavilla vain verkkokaupassa, kerro se. Varmista, että toimintakehotteesi ovat linjassa muun markkinoinnin kanssa ja muistuttavat kiireestä. Kerro, milloin kampanja päättyy. Mieti myös, voitko tarjota jonkin kaupanpäällisen, joka sinetöi ostopäätöksen.
- Hyödynnä eri kanavat ja ideoi uusia. Luo erottuva ja käyttäjäystävällinen kampanjasivu, hyödynnä Facebook-tapahtumia, Facebook-ryhmiä, uutiskirje, keksi oma hashtag Instagramiin ja Twitteriin. Kysy lisävinkkejä sinun yrityksellesi sopivista kanavista.
- Ohjeista hankkimaan Black Fridayna myös joululahjat. Tarjoa ideoita lahjojen hankintaan ja ohjeista, mikä lahja sopii äidille ja mikä koululaiselle. Hyödynnä esimerkiksi lelumyymälöiden tapaa esitellä lahjaideoita kuvaston muodossa tai tuo selväksi copyissa, kenelle tuote sopii. Muista kohdentaa markkinointisi oikein.
- Huolehdi mobiilikäytettävyydestä. Jos rakensit Black Fridayta varten uuden laskeutumissivun, sen tulee olla käyttäjäystävällinen myös mobiilissa, sillä yhä useampi ostaa mobiilisti. Black Fridayna asiakas tulee laskeutumissivullesi ostohousut jalassa, mutta jos käyttökokemus ei ole kunnossa ja ostaminen on hankalaa, hän suuntaa oitis muualle.
- Ole ajoissa. Tänä vuonna Black Friday on 24.11, mutta kukaan ei kiellä aloittamasta jo aiemmin, jos voit julkaista useamman tarjouksen. Hyödynnä myös viikonlopun jälkeinen Cyber Monday. Julkaise parhaat tarjoukset perjantaina 24.11.2017. Kannattaa aloittaa suunnittelu samantien.
Onneksi kaikkea ei tarvitse osata eikä ehtiä tehdä itse! Ota yhteyttä, niin toteutetaan yrityksesi näköinen Black Friday -kampanja.