Jo Suomessakin julkaistu Pokémon GO -mobiilipeli on jo kovaa vauhtia nousemassa yhdeksi maailman suosituimmista sovelluksista. Erilaisen pelikokemuksen lisäksi se tarjoaa myös yrityksille helpon markkinointikanavan ja tämä on hyvä myös suomalaisen liiketoiminnan omaksua jo nyt. Lyhykäisyydessään peli perustuu mobiilisovellukseen, jossa pelaaja seikkailee ympäristössään etsien Pokémoneja ja taistellen muita kouluttajia vastaan. Sovellus on toteutettu hyväksikäyttämällä lisätyn/jatketun todellisuuden (augmented reality – AR) ratkaisuja, jossa Pokémon näkyy mobiililaitteen ruudulla fyysisessä ympäristössä.
Oheisesta videosta pääset nopeasti ajantasalle:
Sovellus tuo lisää asiakasvirtoja liiketiloihin
Sovelluksesta hyötyvät käyttäjien ja pelin kehittäjän lisäksi fyysisessä liiketilassa toimivat paikalliset yritykset. Erityisesti kahvilat, ravintolat ja virkistäytymispaikat voivat lisätä liikennettä ja saada uusia maksavia asiakkaita. Näillä aloilla on maissa, joissa peli on virallisesti julkaistu, nähty huimaa kehitystä liiketoiminnassa pienillä rahallisilla markkinoinnin panostuksilla.
Laaja kohdeyleisö
Pokémonista tulee helposti mieleen, että tässä markkinoidaan lapsille ja ettei tämä sovi monellekaan liiketoiminnalle. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että Pokemonit ovat ilmiö, joka on ollut osa suomalaisten lapsuutta jo lähes 20-vuotta eikä genre ole missään vaiheessa jättänyt aikuisiakaan kylmäksi. Potentiaalisesti siis henkilöt, jotka pelaavat peliä ovat tällä hetkellä 10-35-vuotiaita. Ikädemografian on huomattu olevan paikkansapitävä ja laajentuvan myös vanhempiin ikäluokkiin.
Markkinointikeinot paikalliselle liiketoiminnalle
Selvitä, onko liiketoimintasi PokéStop tai PokéGym, pelissä
Nämä ovat molemmat paikkoja, jotka houkuttelevat kävijävirtoja. PokéStopeilla pelaajat pääsevät keräämään lisää pelin resursseja, kuten poképalloja ja yritys voikin huomioida markkinoinnissaan olevansa tällainen paikka.
PokéStopia harvinaisempi löytö on PokéGym, joille pelaajat saapuvat pelaamaan Pokémon-taisteluja muita pelaajia vastaan. Nämä paikat houkuttelevat huomattavasti varmemmin liikennettä ja niiden sijainnit ovat usein suurempien maamerkkien, kuten ostoskeskusten, puistojen ja historiallisten rakennusten läheisyydessä.
Houkuttele Pokémoneja liiketiloihisi pelissä ostettavilla kohtuuhintaisilla Lureilla
Kun käytät itse sovellusta, voit ostaa sovelluksen sisäisenä ostona Lureja eli houkuttimia. Lure asetetaan pelissä tiettyyn paikkaan (liiketilaasi pelissä) ja seuraavan 30-minuutin ajan se houkuttelee poikkeuksellisia määriä Pokémoneja ja sen mukana myös käivjöitä tiloihisi. Luret näkyvät kaikkien kartalla, joten käyttäjät löytävät helposti perille. Lureja voi ostaa rajoittamattomasti ja suurissa erissä niiden hinnaksi on USA:ssa saatu $1,19 per 30min lisättyä asiakasliikennettä.
Potentiaalisia asiakaskeskittymiä liikkuvalle liiketoiminnalle
Jos sinulla on liikkuva liiketoiminta, kuten kesäisin tutut kahvila- ja jäätelöpyörät tai vastaavat, ota Pokémon GO:n kartta seuraavaksi kartaksesi, kun lähdet liikkeelle. Voit liikuttaa mobilisoidun liiketoimintasi kartalta löytyville PokéGymeille. Nämä paikat ovat usein yleisiä paikkoja, joten voit tuoda liiketoimintasi sinne ja myydä tarjontaasi Pokémon-taistelujen tiimellyksessä väsähtäneille ja kilometrejä kulkeneille pelaajille.
Lisäksi voit esimerkiksi tuoda paikanpäälle Lureja, joilla houkuttelet lisää Pokémoneja tai liittyä itse taisteluihin. Peliä pelataan kuitenkin rennolla mielellä ja liiketoiminta, joka vaikuttaa samasta asiasta kiinnostuneelta, vetoaa paremmin asiakaskuntaan.
Tehosta muilla markkinointiakanavilla
Yllä mainittuja paikallisen markkinoinnin keinoja on hyvä tehostaa käyttämällä olemassaolevia markkinointiakanaviasi ja tuomalla esiin liiketiloissasi olevat pelin erikoisuudet. Vaihtoehtoisesti liikkuvan liiketoiminnan kanssa on hyvä lisätä tietoa, missä päin liikut ja millä salilla. Voit julkaista sosiaalisessa mediassa tietoa siitä, että liikkeessäsi on tänään huomattava määrä Pokémoneja tai ylläpitää tilastoa siitä, kuka hallinnoi pelissä olevaa läheistä PokéGymiä. Pelin sisältöjä kannattaa myös tukea esimerkiksi tarjoamalla tarjouksia tai erillisiä tiloja Pokémonien metsästäjille.
Aloita markkinointi nyt
Pokémon GO:hon liittyvää markkinointi kannattaa aloittaa välittömästi. Kuten useimmiten uusien markkinointikeinojen kanssa, pienemmillä ja ketterillä yrityksillä on mahdollisuus saada hyviä tuloksia aikaan ennen suurten brändien hyppäystä kelkkaan. Peliin on jo nyt suunnitteilla sponsoroituja PokéGymejä eli aika liikkua on nyt. Tässäkin kanavassa ensimmäiset voittavat ja seuraajat tulevat perässä huonommin tuloksin.