LinkedIn-markkinointi – 10 vinkkiä kanavan syvempään hyödyntämiseen

Teemme LinkedIn-markkinointia lähes kaikille asiakkaillemme, ja kokosimme tämän pohjalta hyväksi havaitsemamme vinkit kanavan hyödyntämiseen.

1. Älä luota huhuihin tai oletuksiin, vaan selvitä itse, onko LinkedIn yrityksellesi sopiva kanava

LinkedInin avulla on mahdollista tavoittaa useimmat B2B-kohderyhmät. Liikaa ei voi kuitenkaan yleistää, joten vasta testaamalla tiedät, miten kanava omassa käytössä toimii missäkin asiakkuuden vaiheessa. Tämä pätee niin orgaanisten julkaisujen kuin maksetun mainonnan osalta.

Lue lisää aiheesta: Mistä tiedät, sopiiko yrityksellesi paremmin Facebook- vai LinkedIn-markkinointi? >

2. Hyödynnä alustan ominaisuuksia monipuolisesti

Kuva- ja videojulkaisujen tai mainosten lisäksi LinkedIn live, kysely (poll), tai uutiskirjeen sekä artikkelien julkaisu profiilissa voivat olla keinoja tavoittaa ja sitouttaa lisää yleisöä.

LinkedIn julkaisee säännöllisesti uusia ominaisuuksia avaten uusia mahdollisuuksia viestiä yritystilin kautta. Testaa rohkeasti myös uusia ominaisuuksia!

Lue lisää aiheesta: LinkedIn markkinointialustana – viimeisimmät ja tulevat kehityssuunnat 2021-2022 >

3. Ota LinkedIn-mainonnan kohdistuksesta kaikki irti

LinkedIn-mainonta on orgaanisen näkyvyyden lisäksi parhaimmillaan oivallinen keino tavoittaa B2B-kohdeyleisöjä tarkkuudella, jollaisesta muissa kanavissa voi vain haaveilla. Mainonnan avulla voit tavoittaa esimerkiksi päättävissä rooleissa toimivia henkilöitä tittelin tai työtehtävän mukaan, tietyltä toimialalta tai jopa yksittäisistä yrityksistä. 

Paras kohdennus saadaan yleensä ristiinvertaamalla tekijöitä eri kohdennuskategorioista. Kohdennuksessa voit käyttää erilaisina yhdistelminä mm. seuraavia kohdennustekijöitä: 

  1. kategorisia (toimiala, yrityksen koko, työtehtävä, senioriteetti)
  2. suoria (yrityksen nimi, titteli) 
  3. epäsuoria (yrityksen kasvuluokka, kokemusvuodet, kiinnostuksen kohteet, koulutus ym.).

Lue lisää aiheesta: LinkedIn-markkinointi tiiviille niche-kohderyhmälle >

4. Testaa lead gen -mainontaa

Kokeile lead gen -mainontaa! Kun halutaan hankkia liidejä, monessa tapauksissa hyvin toimivaksi havaittu mainosmuoto on lead gen. Perusajatus lead gen -mainonnassa on tuoda mainoksesta käyttäjä suoraan lomakkeelle, johon halutut tiedot täytettyään hän saa tietojaan vastaan pääsyn ladattavaan materiaaliin poistumatta alustalta. 

Lue lisää aiheesta: Markkinoinnin taktiset kombot, osa 2: Facebook + LinkedIn lead gen ja Google Sheets -automaatio >

5. Hyödynnä videosisältöjä

Video on hyvä tunnettuusmarkkinoinnin väline, myös LinkedInissä. Visuaalisesti hyvin toteutettu ja informatiivinen video, jota käyttäjän ei tarvitse tietoa omaksuakseen klikata, voi olla  kustannustehokas tapa mainostaa LinkedInissä.

Lue lisää aiheesta: Linkedin-videomarkkinoinnilla tarkasti kohdennettua ja kustannustehokasta tunnettuusmarkkinointia >

6. Hyödynnä LinkedIniä osana muuta markkinointiekosysteemiä

LinkedIn ja avaintilien käyttäytymisen tunnistaminen 

LinkedIniä voi hyödyntää tehokkaasti erilaisissa markkinoinnin keinojen yhdistelmissä, joiden avulla tehostetaan markkinoinnin ja kaupallisen asiakkuudenhallinnan kokonaisprosessia. Voit esimerkiksi validoida potentiaalisimmat yritykset mainonnan kohdistukseen ja karsia pois epärelevantteja. 

LinkedInissä kohdattujen avaintilien käyttäytymistä verkkosivuilla voit tunnistaa esimerkiksi Leadfeederin avulla. Näin saat käsitystä, miten eri yritysten edustajat vierailevat sivuilla ja mitä he siellä tekevät. Tämän perusteella voit seurata haluttuja organisaatioita ja reagoida kontaktoimailla oikeita henkilöitä oikea-aikaisesti.

Lue lisää aiheesta: Markkinoinnin taktiset kombot, osa 1: LinkedIn ja Leadfeeder >

LinkedIn-liidien validointi

Kun asiakasprofiilisi on määritetty huolellisesti, voit tehdä mainonnan kohdistusta jo alun perin mahdollisimman tarkasti ja tarkentaa sitä edelleen sulkemalla epärelevantteja organisaatioita kohdistuksesta pois. 

LinkedInissä kohdattujen avaintilien ja kohdehenkilöiden tunnistaminen tai ei-validien organisaatioiden sulkeminen pois yleisöstä on helpompaa, jos voit tarkastella dataa laajemmin kuin kanavan raportointi tarjoaa. Tämä onnistuu tuomalla LinkedIn-data Looker Studioon esimerkiksi käyttämällä Supermetricsin connectoria.

Lue lisää aiheesta:  Markkinoinnin taktiset kombot, osa 3: LinkedIn kohdatut yritykset ja Data Studio (=liidivalidointi)>

7. Hyödynnä alustaa rekrytoinnissa

Yrityksesi LinkedIn-profiilissa rakennat myös työnantajamielikuvaa. Alustalla profiileja CV:n tapaan selaamalla voit hakea uusia osaajia ja ottaa sitten yhteyttä kiinnostaviin henkilöihin. Kannattaa muistaa, että suuri osa LinkedInin käyttäjistä on jo työsuhteessa, mutta mahdollisuudet tavoittaa hyviä osaajia ovat olemassa.

Työpaikoista yrityksesi voi ilmoittaa profiilissaan ilmaiseksi tai kohdentaa työpaikkailmoitukset maksullisella mainonnalla halutulle kohderyhmälle. 

8. Ota kaikki irti orgaanisesta näkyvyydestä

Päivitä profiilisi

Tarkista, että yrityksesi profiili on kunnossa ja ajan tasalla. Kannattaa harkita profiilin kieleksi englantia, sillä LinkedIn ei tällä hetkellä tue suomenkielistä sisältöä.

Verkostoidu

On selvää, että sosiaalisen median kanavana myös LinkedIn:issä sinun kannattaa 

  • verkostoitua henkilökohtaisella ja yrityskohtaisella tilillä
  • reagoida muiden toimintaan
  • osallistua keskusteluihin
  • lähettää yksityisviestejä ja kontaktoida vaikkapa potentiaalisia asiakkaita. 

Julkaise säännöllisesti

Luo säännöllinen ja määrätietoinen orgaanisten julkaisujen julkaisuprosessi. Varaa tähän resursseja, myös aikaa. Laadukas sisältö houkuttelee seuraajia ja palvelee yhtä lailla potentiaalisia asiakkaita, yhteistyökumppaneita kuin työntekijämielikuvaakin. 

Lue lisää aiheesta: 10 askelta, joilla orgaaniset somejulkaisut saa vauhtiin >

Muista myös SEO

LinkedIn-profiili ja artikkelit voivat osaltaan tuoda myös hakukonenäkyvyyttä. Niinpä sisällön optimointi sopiville avainsanoille on hyvä pitää mielessä sekä profiilin että artikkelien sisällöissä.

9. Testaa sisältöjä ja hyödynnä saatuja oppeja

Eri kanavissa ja yleisöissä eri asiat ja sisällöt voivat toimia eri tavalla. Sisältöjä kannattaa testata aktiivisesti, jotta opit tunnistamaan, mikä toimii parhaiten LinkedInissä juuri sinun kohdeyleisöllesi. Ota hyväksi havaitut opit talteen ja hyödynnä jatkokehityksessä!

Lue lisää aiheesta: Ideoita mainonnan A/B-testaukseen >

10. Mittaa tuloksia

LinkedInin omaa analytiikkaa käyttämällä saat monenlaista dataa julkaisuistasi ja seuraajistasi. Kannattaa hyödyntää myös esimerkiksi Looker Studiota datan tarkasteluun ja seurantaan.

Lue lisää aiheesta: Markkinoinnin seuranta – näin luot selkeän mittariston digitaalisen kaupallisen kehityksen tueksi >

Haluatko vaihtaa ajatuksia LinkedIn-mainonnasta, kuulla lisää parhaista käytännöistä tai miettiä, miten juuri sinun yrityksesi olisi hyvä lähestyä LinkedIn-markkinointia? Nappaa rohkeasti vartin etätapaaminen kalenteristani, niin jutellaan aiheesta ilman sitoumuksia!

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly