Google-mainonta tuo todennäköisesti ainakin suurelle yleisölle mieleen hakumainonnan. Se onkin kulmakivenä Google Adsin kautta tehtävissä kampanjoissa. Mutta paljon muitakin mahdolisuuksia löytyy ja tavoitteesta, budjetista ja kohdeyleisöstä riippuen valittavissa on liuta kampanjatyyppejä ja mainossijoitteluja, jotka sopivat markkinointisuppilon eri vaiheisiin. Googlen ekosysteemistä löytyy mainostyökalujen lisäksi myös paljon muita toimintoja.
Tässä lyhyt katsaus mainonnan vaihtoehtoihin. Seuraavassa esiteltyjen lisäksi Googlessa voi tehdä myös älykäitä ja lokaaleja kampanjoita. .
Miten valita sopiva kampanjatyyppi
Sen sijaan, että luot kampanjan fiilispohjalta, kannattaa selvittää ensin itselleen muutama asia:
Mitkä ovat mainonnan tavoitteet?
Kaikki alkaa tavoitteista. Mitä halutaan saavuttaa kampanjalla? Tunnettuutta, sivustoliikennettä vai vaikkapa konversioita. Millaista materiaalia on käytössä, ja missä ja kenelle toivoisit sen näkyvän? Eri kampanjatyypit sopivat hiukan eri tarpeisiin.
Löytyykö kanavasta potentiaalia?
Tämän jälkeen voi lähteä selvittämään kanavan ja yleisön potentiaalia: Näytetäänkö hakumainonnassa mainoksia aiheeseen liittyvillä avainsanoilla? Näitä voi etsiä esimerkiksi Avainsanojen suunnittelijalla (Keyword Planner).
Jos kyseessä on muu kuin hakumainonta, kannattaa tutkia, löytyykö kanavasta sopivaa kohdeyleisöä. Yleisösegmenttejä voi rakentaa Audience Managerissa. Kohdistusta voi tehdä esim. seuraavin perustein: aiheesta kiinnostuneet, demografiset tiedot, elämäntapahtumat tai ostoaikeissa olevat.
Omat segmentit (custom segments) mahdollistavat kohdistuksen monin eri tavoin. Lisää sopivia avainsanoja, URL-osoitteita ja sovelluksia, luo haluamasi yhdistelmästä yleisö tai useita.
Omia datasegmenttejä käyttämällä voit lisäksi tavoittaa henkilöitä, jotka ovat olleet tekemisissä yrityksesi kanssa.
Hakukampanjat (Search)
Hakukampanjat on suunnattu Google-haussa näkyviin mainoksiin. Tämä kampanjatyyppi soveltuu käyttöön erityisen hyvin silloin, kun tavoitteenasi on saada lisää verkkosivuston liikennettä tai kasvattaa myyntiä. Hakukampanjat voivat olla erittäin tehokkaita, koska ne kohdistuvat usein suoraan ihmisiin, jotka ovat etsimässä tiettyä tuotetta tai palvelua.
Hakukampanjoita voi käyttää myös brändikampanjana varmistamaan oman brändin näkyvyys brändihauilla ennen kilpailijoita hakutuloksissa. Toisaalta, mainostus kilpailijan nimellä voi olla joskus hyödyllistä. Hyviä tuloksia on saatu myös ns. messukampanjalla Google-haussa.
Voit poimia vinkkejä hakukampanjoiden tuunaukseen ja lukea lisää mm. dynaamisista hakumainoksista, dynaamisten avainsanojen käytöstä, negatiivisista avainsanoista ja uudelleenmarkkinointiluetteloista aiemmasta blogistamme.
Myös mainoslaajennukset on syytä huomioida hakumainontaa tehdessä ja käyttää niitä mahdolisimman monipuolisesti. Mainoslaajennuksia onkin tarjolla monenlaisia, sivustolinkeistä lähtien. Kuvalaajennuksista kirjoitimme niiden tullessa käyttöön pari vuotta sitten.
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Kokeile myös messukampanjana!
Demand Gen -kampanjat
Demand Gen eli Kysynnän kasvatus on Google Adsin uusin kampanjatyyppi. Se suunniteltu vangitsemaan kuluttajien kiinnostusta, lisäämään tunnettuutta entistä tehokkaammin ja johtamaan potentiaaliset asiakkaat haluttuun toimintaan. Mainosten sijoitteluina toimivat Googlen visuaalisimmat palvelut kuten Youtube. Some-mainonnan tavoin voit käyttää kohdistukseen Lookalike – eli peiliyleisöjä.
Aiemmin käytössä olleet Discovery-kampanjat päivittyvät 2023 loppuvuodesta automaattisesti Demand Gen -kampanjoiksi.
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Lookalike-yleisöjen käyttö some-mainonnan tapaan
Lue lisää Demand Gen -kampanjatyypistä >
Display-kampanjat
Display-kampanjat näkyvät mainoksina Googlen display-verkostossa, joka sisältää jopa miljoonia verkkosivustoja ja sovelluksia. Tämä kampanjatyyppi soveltuu hyvin brändin näkyvyyden kasvattamiseen ja laajempaan yleisön tavoittamiseen. Display-mainokset ovat yleensä visuaalisia, ja voivat sisältää kuvia, videoita tai animaatioita.
Displayn kohdistuksessa on lukuisia eri vaihtoehtoja. Lue vinkit esimerkiksi sijoitteluiden poissulkemiseen tai omien segmenttien käyttöön aiemmasta blogistamme.
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Vältä lasten klikkauksia sulkemalla näitä sijoitteluja pois.
Discovery-kampanjat
Päivitys 11/2023: Discovery-kampanjat päivittyvät Demand Gen – kampanjoiksi.
Discover-mainokset tavoittavat yleisöä paitsi Google-sovelluksen Discover-syötteessä, myös sen ulkopuolella. Samalla kampanjalla mainokset näkyvät myös YouTuben etusivulla ja Katso seuraavaksi – syötteessä, paikoissa, joissa ihmiset etsivät uutta tietoa ja ovat potentiaalisia samalla tekemään uusia löytöjä. Myös Gmailin ”Tarjoukset”‑ ja ”Sosiaaliset verkostot” ‑ välilehdillä näytetään tämän mainostyypin mainoksia ja käyttäjälle saattaakin näin omaan postiluukkuun sujahtaa kiinnostava tarjous, johon tarttua.
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Kokeile myös karusellimainontaa!
Lue lisää discovery-kampanjatyypistä >
Google Performance Max
Performance Max kampanjatyypin avulla koko Google Ads -mainosjakauma on käytössä yhdestä kampanjasta. Mainokset näkyvät siis hakumainosten tapaan, mutta myös display-, discovery- ja Youtube-sijoitteluissa. Kampanjaan syötetään materiaalia, joista alusta koostaa sopivia variaatioita.
Tarvitset tähän kampanjatyyppiin tekstin ja kuvan lisäksi myös videomateriaalia, ellet halua Googlen tekevän mainoksiisi omatoimisesti videota. Suosittelemme käyttämään Youtube-kanavasi videoita tai tekemään videon sisältökirjastosta (asset library) löytyvällä videotyökalulla.
Lue lisää Google Performance Max -kampanjatyypistä >
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Kokeile A/B-testauksena eri yleisökohdistuksia (audience signals).
Shopping-kampanjat
Shopping-kampanjat ovat tarkoitettu erityisesti verkkokauppiaille, jotka haluavat mainostaa tuotteitaan Googlen verkkokaupoissa. Tämä kampanjatyyppi on tehokas tapa kasvattaa myyntiä ja houkutella lisää ostajia verkkokauppaan.
Shopping-mainontaa varten tarvitset Kauppiasportaali (Merchant Center) -tilin, johon Google Ads yhdistetään. Kauppiasportaalin kautta lähetetään syötteenä tuotedata, joka sisältää tietoa myymistäsi tuotteista. Sen avulla käyttäjien tekemät haut yhdistetään mainoksiisi niin, että he näkevät hakuunsa parhaiten sopivia tuotteita.
Tämä kampanjatyyppi tarjoilee mainoksia potentiaalisille ostajille hakusivulla ennen varsinaisia hakutuloksia.
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Kokeilemisen arvoinen kampanjatyyppi verkkokauppiaalle.
Videokampanjat
Videokampanjat useine mainosmuotoineen soveltuvat erityisesti brändin näkyvyyden ja tietoisuuden lisäämiseen sekä tuotepohjaiseen mainontaan. Videomainokset voivat olla erittäin tehokkaita, koska ne tarjoavat mahdollisuuden esitellä tuotteita ja palveluita visuaalisesti.
Videokampanjoiden mainokset näkyvät Youtubessa tai Googlen videokumppaneiden sivustoilla ja sovelluksissa. Googlen mukaan mainosten näkyvyys myös Youtube Shortsissa on Googlen mukaan laajentumassa.
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Näe vaivaa sopivan yleisön tekemisessä ja sijoitteluiden määrittelyssä.
Sovelluskampanjat
Sovelluskampanjat (App-kampanjat) on suunnattu mobiilisovellusten mainonnalle. Tämä kampanjatyyppi soveltuu erityisesti sovelluskehittäjille, jotka haluavat mainostaa sovelluksiaan Googlen Play -kaupassa ja myös muissa sijoitteluissa. App-kampanjat voivat auttaa lisäämään sovellusten latauksia ja käyttäjien sitoutumista sovelluksiin. Tekstien, kuvien, videoiden ja sovelluksesi sisältöjen avulla Google laatii eri mainosmuodoissa ja verkostoissa näkyviä mainoksia.
Suosittelemme tässä kampanjatyypissä kokeilemaan: Testaa, jos sinulla on sovellus, jota mainostaa.
Pidä mielessä myös nämä
Tulossa uusia kampanjatyyppejä
Google on ilmoittanut lisäävänsä Google Adsiin kaksi uutta kampanjatyyppiä: Video views- sekä demand generation -kampanjatyypit, joista lisää voit lukea täältä. Nämä auttavat vastaamaan tarpeisiin lisätä videoiden katselukertoja ja luoda kysyntää laajentamalla mainospinta-alaa.
Tekoäly tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia
Juuri nyt monella mainosalustalla tapahtuu myllerrystä, kun tekoäly tulee käyttöön yhä useammassa toiminnossa yhä vahvemmin, näin myös Google-mainonnassa. Google Marketing Live 2023 keskittyikin pitkälti tekoälyn hyödyntämiseen alustalla. Sitä on toki hyödynnetty Google Adsissa jo aiemminkin, mutta tulevaisuudessa siihen törmää yhä useammassa toiminnossa ja työkalussa mainosten laatimisesta aina kampanjan suorituskyvyn mittaamiseen.
Nostoina siitä, mitä tekoälyä tehokkaammin hyödyntävä tulevaisuus tuo tullessaan Google-mainonnassa ovat mm. seuraavat:
- Tekoälyä voi hyödyntää myös mainosten laatimisessa, sillä voit luoda Google Ads-kampanjoita Googlen tekoälypohjaisen chatin avulla suoraan Google Ads -käyttöliittymässä.
- Verkkosivun URL:in Googlelle syöttämällä tekoäly voi auttaa luomaan mukautettuja mainosresursseja ja skaalaamaan niitä helposti.
- Tekoälyä voidaan hyödyntää myös tuotekuvien muokkaukseen uudessa Product Studiossa Merchant Center Nextissä.
- Myös Smart Bidding tulee hyödyntämään tekoälyä monipuolisemmin ottamalla käyttöön suurten kielimallien (LLM) syvemmän integroinnin hinnoitteluun ja optimoimalla älykkäämmin hakukyselyille.
- Myös attribuutiomalleissa suositaan jatkossa tekoälyä, sillä heinäkuussa 2023 useita attribuutiomalleja poistuu käytöstä ja näitä käyttäneet konversiotoiminnot muunnetaan automaattisesti käyttämään data-driven -mallia.
Muista analytiikka
Kampanjatyypistä riippumatta kampanjan seurantaa ja optimointia varten on hyvä pitää mielessä jo mainontaa aloittaesssa seuranta-asiat:
- Jos haluat seurata esim. latauksia, ostoja tai muita konversioita, tai tarkoitus on käyttää konversiotavoitteisia kampanjoita, aseta konversioseuranta.
- Linkitä Google Ads tilisi Google Analyticsiin. Linkityksen avulla voit myös hyödyntää Google Analyticsissä tehtyjä yleisöjä.
- Luo kertymään mahdolliset yleisöt.
- Muista käyttää kampanjoissasi linkkiseurantaa, jos haluat seurata kampanjoiden kautta tulevaa liikennettä verkkosivun analytiikassa.
Lean-markkinoinnin periaatteiden mukaisesti karsi toimimattomasta, suosi toimivaa ja pyri aktiivisella testauksella löytämään paras kampanjatyyppi, parhaat sisällöt ja kohdistukset.