Google Analytics 4 tutuksi: Konversiot

Maalien eli konversioiden asettaminen GA4:ssä on olennaisesti muuttunut vanhasta. Aiemmin maalit asetettiin sivustoon lisättyihin näkymiin, ja niissä oli mahdollista käyttää tapahtumien lisäksi esimerkiksi sivunäyttöjä ja vastaavia Google Analyticsin tarjoamia automaattisia vaihtoehtoja.

Uudessa Google Analytics 4:ssä konversiot asetetaan käytännössä vain tapahtumien perusteella. Käytännössä konversioiden seuranta on mahdollista saada toimimaan ikään kuin vanhalla tyylillä, mutta silloinkin seuranta perustuu lopulta tapahtumiin.

Google Analytics 4 siis muuttaa pelikenttää konversioiden osalta jonkin verran. Eniten vaikutukset näkyvät konversioiden asettamisessa ja raportoinnissa. Raportointi nimittäin on jonkin verran aiempaa hankalampaa.

Konversion asettaminen

Aivan ensimmäiseksi on luotava tapahtuma, eli jonkinlainen kävijän tekemä toiminto nettisivulla (tai sovelluksessa). Tämä voi olla periaatteessa lähes mitä tahansa, jos tarpeeksi taitoa ja luovuutta riittää. Erityisesti kehittäjien avulla on helppo lisätä tapahtumia, mutta se onnistuu kohtalaisen helposti myös Google Tag Managerin avulla ilman ohjelmointiosaamista.

Kun tapahtuma on lisätty ja se raportoidaan Google Analyticsiin oikein on aika tehdä tapahtumasta konversio. Se onkin helppoa, sillä sitä varten tarvitsee vain merkitä tapahtuma konversioksi tapahtumalistassa. Jälkeenpäin on toki syytä tarkistaa, että kaikki toimii kuten pitäisi. Kaikki asetetut konversiot löytyvät Konversiot-välilehdeltä.

Tapahtumiin perustuvassa konversioseurannassa on se etu, että kaikki tapahtumat rekisteröidään myös erikseen. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi muokatuissa konversioraporteissa on mahdollista käyttää tapahtumia, jos esimerkiksi halutaan näyttää sellaista tietoa, jota ei jostain syystä ole konversioihin liitetty.

Raportointi

Pelkkä konversion asettaminen ei tietenkään riitä, vaan raportoinnin on oltava hyödyllistä. Nopeaan konversioiden seurantaan löytyy Raportointi-osiosta oma sivunsa Engagement-otsikon alta. Valitettavasti oletusraportoinnin syvyys ei yllä aiemmalle tasolle. Esimerkiksi liikenteen lähteitä ei löydy uudessa konversioraportoinnissa yleisnäkymästä. Yksittäisten konversioiden kohdalla on kuitenkin mahdollista tarkastella myös liikenteen lähteitä.

Muokatuilla raporteilla puuttuvat tiedot on kuitenkin mahdollista saada näkyviin. Jos käytössä on jokin erillinen raportointityökalu, kuten Google Data Studio, on sen avulla mahdollista luoda vielä joustavampia ja hyödyllisempiä raportteja. Tähän tarvitset todennäköisesti joko ohjeita tai apua, ja niitä saat vaikkapa Aboadin ammattilaisilta.

Lue myös sarjan muut osat:

Raportit >

Sarja alkaa >

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly