Facebook ei ole enää varteenotettava markkinointikanava kohdeyleisön tavoittamiseen yrityksille ja brändeille, elleivät ne ole valmiita käyttämään rahaa mediaostoihin.
Facebook on aikoinaan toiminut vahvana kanavana yrityksille sitouttaa ja käydä keskusteluja asiakkaidensa kanssa ilman rahallista sijoitusta itse alustaan. Vuosien varrella sosiaalisen median kanava on karsinut yritysten julkaisujen orgaanista näkyvyyttä rajusti ja tuonut tilalle parempia mainosominaisuuksia.
Muutos on ollut selkeä
Viimeaikaisten julkilausumien mukaan Facebook on valmis tarjoamaan alkaneen vuoden aikana entistä vähemmän näkyvyyttä organisaatioiden maksuttomien (orgaanisten) julkaisujen tavoittavuudelle. Toimitusjohtaja Mark Zuckerberg totesi, että sosiaalisen median alusta panostaa ystävien ja perheenjäsenten julkaisujen nostamiseen yli organisaatioiden.
Jatkuvasti laskeneen orgaanisten päivitysten tavoittavuuden lisäksi Facebook on testannut testimarkkinoilla Facebook-sivujen tekemien julkaisujen siirtämistä pois käyttäjän oletusaikajanalta, ellei julkaisut ole sponsoroituja.
Miksi Facebook tekee tämän?
Facebook on voittoa tuottava yritys. Yksityiset henkilöt ja heidän datansa ovat sen tuotteita, joten käyttö on ilmaista. Markkinoijien tuoma lisäarvo tälle yritykselle on se, että he ostavat ihmisten huomiota kohdistetusti.
Sosiaalisten medioiden bisnesmalli on melko selkeä: pidä mahdollisimman paljon ihmisiä alustallasi mahdollisimman pitkään, myy heidän huomiotaan mainostajille ja tarjoa aina parempaa kohdistusta sekä mainosominaisuuksia.
Ihmiset eivät lähtökohtaisesti nauti jatkuvasti markkinointipommituksesta, joten jotta heidän sosiaalisen median kokemus ei muutu paikallislehden etusivuksi, on muutos ymmärrettävä. Se palvelee pitkällä tähtäimellä myös mainostajaa.
Lisäksi tämän koskettaessa kaikkia Facebook-sivuja, helpottaa se myös USA:n presidentinvaalien ympärillä vellonutta valeuutiskohua (fake news), jossa Facebook on myös ollut uutisten levitysalustana.
Miksi kehitys on hyvää?
On syytä olla kiitollinen siitä, että sosiaalisen median kanava ohjaa sinua ja yritystäsi tekemään kohdistetumpaa markkinointia, joka on sopivampaa sen vastaanottajalle. Lisäksi rahan maksaminen asiasta asettaa tulosvaatimuksia, joka mahdollistaa, että kanava ei ole vain nice-to-have.
Tässä kanavassa markkinointi on kuitenkin oikein tehtynä mitattavaa ja tuo huomattavasti paremman palautuksen sijoitukselle verrattuna moneen muuhun.
Mediaorganisaatioille tämä on toki harmillinen asia, koska jokaisen uutisartikkelin taakse ei voi laittaa rahaa sponsorointiin ja kohdistamiseen. On kuitenkin todettu myös näiden organisaatioiden puolelta, että he ovat toimineet ennen Facebookia ja voivat toimia myös sen jälkeen. Lisäksi journalistisen sisältö tulee olemaan vähemmän Facebookin armoilla.
Miten jatkaa tästä?
Myönnän toki, että Facebook-markkinoinnin ammattimainen ja tulosta tuottava kohdentaminen on työtämme ja tällainen muutos todennäköisesti palvelee myös meidän bisnestarpeitamme. Tässä kuitenkin ihan ilmainen vinkki, miten asian kanssa kannattaa edetä.
Facebookin kautta tekemiesi julkaisujen kohdistaminen oikeille kohdeyleisöille kannattaa aloittaa viimeistään nyt. Suosittelen ettet käytä julkaisun alapuolella olevaa ”Boost post”-nappia, koska kuten useampi tuttavani on sanonut: ”Tiedän, että se ottaa kyllä rahani, mutta en tiedä, mihin se menee tai mitä sillä saan. Lisää asiasta löydät Meerin blogikirjoituksesta.
Käytä mieluummin Facebook Business Managerin kautta Facebook Ad Accountia, jossa käytät rakennettuja kohdistettuja yleisöjä ja uudelleenmarkkinointia viestien kohdistamiseen oikeille henkilöille.