Ennen oli vain markkinointi, sitten tuli digitaalinen markkinointi. Oletko sinä erikseen tietoinen ottaessasi puhelimen käteesi siitä, että nyt ollaan digissä? Tuskin. Ainoat, jotka tämän eron oikeasti huomaavat, ovat ne, jotka markkinointia tekevät. Meille vastaanottajille se on aivan sama – se on kaikki elämää.
Nyt aionkin vakuuttaa sinulle, miksi sinun kannattaa muuttaa markkinointinne ajattelutapaa pois tuotantolähtöisestä ”digi tai perinteinen”-asetelmasta.
Miksi tämän ymmärtäminen on tärkeää markkinoijalle?
Jos haluat tarjota potentiaaliselle asiakkaallesi asiakaskokemuksen, joka on yhtenäinen ja palvelee tätä juuri oikeissa kontaktipisteissä, on tämä sinulle tärkeää.
Otetaan esimerkki, jossa saatat perinteisellä yhteistyömallilla tilata mainostoimistolta päivittäistavarakaupan tuotteellesi myymälämarkkinointimateriaalit. Tilaat samalla mallilla sisältötoimistolta kohdistetun Facebook-kampanjan ja vielä kolmannelta toimistolta hakukonemarkkinoinnin toimenpiteitä.
Todennäköistä on, että nämä toteutukset eivät ole täysin integroituja, jos ollenkaan, kanavien välillä. Tämä haittaa asiakaskokemusta.
Selviääkö markkinointisi oikeasta elämästä?
Tuotantopuoleltahan on ihan ymmärrettävää, että nämä toteutukset eroavat, koska on useita kokkeja keittiössä.
Mutta mitä tapahtuu, kun asiakkaasi on kaupassa, katsoo puhelinta ja näkee mainoksesi Facebookissa, nostaa katseensa myymälämarkkinointiisi ja tekee sen perään hämmentyneenä vielä haun Googlessa? Saaden kaikista erilaista signaalia.
Häntä ei kiinnosta, onko kyse puoleltasi perinteisestä vai digistä. Hän näkee vain lopputuloksen. Jos se on sekava, on myös koko markkinointisi.
Integrointi ei tarkoita saman viestin toistamista – huomioi alustan lisäksi käyttötilanne
Yllä olevan perusteella helpoksi vastaukseksi ajattelisi, että kopioidaan vain sama kamppis kokonaisuudessaan kaikkiin kanaviin lehdestä LinkedIniin. Ei tehdä kuitenkaan myöskään sitä.
Se, että markkinointi on integroitua ei tarkoita, että se on samanlaista jokaisessa kanavassa, vaan että välittyvä viesti saa saman vaikutuksen aikaan. Viestin muodon pitää kuitenkin olla kanavalle ominaista ja sen pitää vastata siihen, miten käyttäjä juuri siinä kanavassa haluaa sitä vastaanottaa. Olipa se Seura tai Snapchat.
Mobiili ei ole vain tärkeää – se on status quo
Puhuessaan tämän hetken ja huomisen techistä, CTO:mme Samu toi hyvän huomion esiin: Ei ole enää erikseen mobiilia.
Nykyään suurin osa asioista tapahtuu jossain määrin mobiilisti. Laitteet ovat mobiileja läppäreistä älykelloihin. Vaikka ruudun skaalaaminen ei ole erityisesti ongelma, mobiilin muut käyttökokemuksen haasteet tulevat usein vastaan. Tuohan oli se mobiiliystävällisyyden määritelmä joskus: nettisivujen pitää skaalata pienelle näytölle.
Sen sijaan, että mietimme, asioiden olevan mobiilia tai ei, pitää strategiaa muuttaa lähtökohtaisesti olettamaan, että sisältö kulutetaan mobiilisti.
Tällöin tulee ymmärtää käyttäjää ympäröivä maailma parhaan asiakaskokemuksen mahdollistamiseksi. Vaikka tuntuu, että kaikki ovat jatkuvasti puhelimillaan, niin emme edes tunnu keskittyvän niihin kunnolla. Huomiomme jakautumisen määrä toki vaihtelee ja sen, missä me kohtaamme asiakkaan on markkinoijalle tärkeää. Onko se kahvilan jonossa, töissä, pöntöllä istuessa vai heti aamulla herätessä? Ota selvää!
Vasta, kun ymmärrät, missä useimmiten kohtaat asiakkaasi, voit alkaa tarjota heille kokemuksia, jotka ovat askeleen pidemmällä kuin vain pienelle näytölle skaalatut nettisivut.
Digitaaliset ratkaisut ovat oikeaa maailmaa
Digitaaliset ratkaisut ovat myös läppäreiden ja puhelimien lisäksi osa jatkuvaa elämäämme. Älykellot, erilaiset sensorit ja jopa kaupan maksupääte ovat kaikki digitaalisia ratkaisuja, vaikka käytät niitä suoraan analogisessa maailmassa.
Ymmärrä siis, että digitaalinen ulottuu ja sekoittuu fyysisen maailman kanssa. Se on osa sitä, ei erillinen osa, vaan osa kokonaisuutta. Tällaiset rajakohdat digitaalisen ja fyysisen maailman välillä ovat myös niitä, missä pystyt löytämään asiakkaita oikeasti koskettavia innovaatioita ja tuomaan teille kilpailuetua.
Tule paremmaksi olemalla asiakas
Näet yrityksenne todennäköisesti töissä ollessasi ns. takahuoneesta käsin. Valitettavasti vastaanottava henkilö ei todennäköisesti teidän takahuoneessanne ole. Mene ja ole asiakkaasi. Haastattele, missä he käyttävät ja kohtaavat palveluitanne tai tuotteitanne.
Mene itse kyseisiin tilanteisiin ja kokeile, miltä tuntuu kohdata brändinne. Kävele maili muiden saappaissa ja ymmärrät, että digi ja perinteinen eivät ole eri vaan heterogeeninen yhdistelmä keinoja saada viestisi perille.
Enää ei ole erikseen digitaalista markkinointia – on vain elämää, jossa yrityksesi pitää olla luontevasti mukana.