Vuoden 2020 alussa luulin osaavani arvioida erilaisia tekijöitä maailmanmarkkinoilla ja markkinoinnin puolella, sekä päätellä näiden perusteella, mihin suuntaan markkinoinnin megatrendit liikkuvat. En ollut täysin väärässä.
Nyt on hyvä hetki ottaa väliaikatarkastelu, jossa palaan tarkastelemaan, miten eri asiat ovat kehittyneet ja miten tulkitsen ennustusten toteutuvan kohti loppuvuotta. Käytän todennäköisyyden arviointiin prosentteja, jotka ilmaisevat uskon siihen, että toinen puolikas vie ennustuksen totuudeksi.
Ennustukset ja selitykset niiden takaa pääset lukemaan Aboadin blogista >
Pandemian vaikutus digitaalisen markkinoinnin kehitykseen on kaksijakoinen
Pandemia ei ollut yksi niistä asioista, mitä otin huomioon analyysissä. Vaikutukset markkinoinnin kentällä ovat olleet kaksijakoisia. Toisaalta osaan kehityssuunnista tuli taukoa, kun keskityttiin sammuttamaan suurimpia tulipaloja ja tukemaan epidemian seurauksista pahiten kärsiviä yrityksiä. Osa alan kehityksestä taasen edistyi viiden vuoden verran eteenpäin viidessä viikossa.
1. Personointi läpi asiakaspolun paranee merkittävästi
Tiesin tätä kirjatessani, että kaivan itselleni melkoisen kuopan, sillä tämän toteumaa on vaikea todistaa. Personointiin panostaminen on hidastunut melkoisesti alkuvuoden alusta, kun markkinoinnin resurssien kanssa pihistellään enemmän, ja tässä vaiheessa olen epäileväinen tämän ennustuksen toteutumisesta. Kyseessä ei ole suurelle osalle yrityksistä kaikkein kriittisin kehitettävä osa-alue markkinoinnissa.
Toteutumisen todennäköisyys: 50%
2. Vaikuttajamarkkinoinnin rooli arkipäiväistyy, se tulee kaikkien saataville ja skaalautuu
Tämä kehityssuunta on pysynyt vauhdissa ja eri sosiaalisen median alustat ovat panostaneet mm. tarjoamiinsa vaikuttaja-marketpaikkoihin. Toki kyseessä on vasta tarjonnan kohdalta ennustuksen toteutuminen ja kysynnän puoli on nähdäkseni vielä kysymysmerkki. Näen tämän toteutumisen kuitenkin todennäköisenä.
Toteutumisen todennäköisyys: 80%
3. Kuluttajien yksityisyys ja turvallisuus korostuvat
Tätä ennustusta vauhdittavat erityisesti Googlen Chome-selaimen ja muiden selainkehittäjien toimet kolmannen osapuolen evästeiden ja eri seurannan keinojen rajoittamiseksi. Korona hidasti hieman kehitystä ja erityisesti Google laittoi kehitystä ja uusia julkaisuja tauolle. Tauko on kuitenkin päättynyt, ja nyt painetaan taas täyttä häkää kohti parempaa yksityisyyttä ja turvallisuutta. Valveutuneimmat kuluttajat ovat myös tämän edistäjiä. Tämän korostumisesta ei ole epäilystäkään ja ennuste onkin käytännössä jo toteutunut.
Toteutumisen todennäköisyys: 100%
4. Verkkokaupan ostopolku lyhenee ja osto tapahtuu yhä useammin markkinointikanavissa
Tämä on vain kiihtynyt tämän vuoden aikana. Suuri osa sosiaalisen median alustoista on tuonut ostoa mahdollistavia ominaisuuksia aina Facebookin Shopsista TikTokin Buy now -mainostesteihin. Yhä suurempi osa ostoista tulee tapahtumaan alustalla ja seikkailu brändin verkkokaupassa tulee vähenemään entisestään. Korona on toiminut tässä kiihdyttävänä tekijänä.
Toteutumisen todennäköisyys: 100%
5. TikTokista ei vielä tule merkittävää markkinointikanavaa yrityksille
TikTokiin liittyvät ennustukset ovat haastavia, koska sen käyttöön liittyy globaalisti myös poliittisia tekijöitä, jolloin alustan käyttöä saatetaan rajoittaa maiden hallitusten toimesta. Suosiostaan ja käyttäjämääristään huolimatta TikTok ei ole vielä päässyt merkittäväksi markkinointikanavaksi merkittävälle määrälle yrityksiä.
Tämä merkittävä osuus on useimmiten pienten ja keskikokoisten yritysten kriittinen massa, joka tuo alustoille suuren osan rahasta. Orgaanisella puolella on hyviä avauksia, mutta isossa kuvassa ei merkittävää. Mainonnan puolella itsepalvelualustaa on kehitetty ja se on myös julkaistu, mutta sen vaikutukset tähän ennustukseen jäävät nähtäväksi vasta toisella vuosipuoliskolla.
Toteutumisen todennäköisyys: 70%
6. Pako suurilta sosiaalisen median alustoilta ei tapahdu
Negatiiviset asenteet suuria alustoja kohtaan eivät ole muuttuneet, vaan kiristyneet. Tästäkin huolimatta hajautuminen monipuoliseen pienten alustojen kirjoon ei näytä tapahtuvan. Käytännössä kehitys jatkuu samaan suuntaan, jossa massat hyppäävät aina uudelle trendaavalle alustalle Aikojen saatossa polku on ollut esimerkiksi Facebook => Instagram => Snapchat => TikTok. Ongelma ei ole siinä, etteikö pienempiä sosiaalisen median alustoja olisi. Niitä kyllä on. Esimerkiksi TikTokillakin on useita suoria pieniä kilpailijoita. Tykkäämme vain yksinkertaisesti olla siellä, missä muutkin. Merkittävää hajautettua sosiaalisen median alustojen kenttää, jossa olisi muutaman sijasta kymmeniä alustoja, ei siis ole nähtävissä.
Toteutumisen todennäköisyys: 90 %
7. Digitaalisen markkinoinnin monimuotoisuus vahvistuu monikanavaisuuden rinnalla
Ajatuksena tässä on se, että perinteisestä bannereista, somepäivityksistä, YouTube-videoista ja vastaavista mainosmuodoista koostuvalle mainonnalle tulisi kaveriksi isossa kuvassa muutakin kuten vahvemmin äänimainontaa. Tästä on vielä vaikea sanoa konkreettisia yksittäisiä esimerkkejä, mutta suunta näyttäisi kulkevan ennustuksen mukaan.
Toteutumisen todennäköisyys: 50%
Lue muita blogeja samasta aihepiiristä:
Digitaalisen markkinoinnin ennustukset 2020 >
Vuoden 2020 ennustusten totuuden hetki >
Digitaalisen markkinoinnin muutosajurit 2021 >
Facebook markkinointialustana – minne olet menossa 2021–2022? >
LinkedIn markkinointialustana – viimeisimmät ja tulevat kehityssuunnat 2021-2022 >