Minkälaisia markkinoinnin palveluntarjoajien yhteistyömallit perinteisesti ovat?
Alan palveluntarjoajien suosimat yhteistyömallit edellyttävät usein, että asiakas sitoutuu asiakkuuteen tietyksi aikaa. Sopimus tulee purkaa tyypillisesti kuukautta ennen sen päättymistä. Pahimmassa tapauksessa, mikäli asiakas ei ole lukenut pikkupränttejä, ei hän tiedä pyytää yhteistyön lopettamista ajoissa ja uusi laskutuskausi alkaa.
Tämä on vallitseva käytäntö useimmissa yrityksissä, eivätkä markkinoinnin palveluja ostavat markkinoinnin päättäjät välttämättä osaa vaatia muunlaisia yhteistyömalleja, koska eivät tiedä paremmasta.
Toinen vaihtoehto on, että palveluntarjoaja laskuttaa kiinteää summaa riippumatta siitä tehdäänkö markkinointia vai ei. Ongelmallista tässä asiakkaan kannalta on se, että tilanteet muuttuvat ja toisinaan yhteistyöhön palveluntarjoajan kanssa ei yksinkertaisesti ole aikaa panostaa tai markkinointia ei muuten ole järkevää tehdä juuri kyseisenä aikana.
Minkälainen on Aboadin käyttämä yhteistyömalli?
Mielestämme markkinoinnin yhteistyön tulee olla joustavaa ja reilua molemmille osapuolille. Puitesopimuksemme mahdollistaa, että asiakas maksaa siitä mitä tilaa. Jos asiakas toivoo, että heinäkuussa ei tehdä markkinointia niin tällöin heinäkuussa ei tehdä markkinointia, eikä laskua näinollen tule. Toisaalta taas ulkoistetun markkinointipäällikön roolissa teemme myös itsenäisiä markkinoinnin päätöksiä ja kehitämme yrityksen markkinointia eteenpäin myös asiakkaan lomaillessa, mikäli hän näin toivoo.
Joskus taas tarve yhteistyöresursseille on huomattavasti totuttua suurempi jonkin ison projektin yhteydessä. Tällöin me joustamme ja hankimme tarvittaessa lisäresursseja.
Myös läpinäkyvyys on yksi asiakaslupauksistamme. Annamme asiakkaillemme esimerkiksi vapaan pääsyn projektinhallintatyökaluumme, josta he pääsevät tarkastelemaan projektien etenemistä ja käytettyjä työtunteja reaaliajassa.
Olen sopimassa yhteistyöstä Aboadin kanssa. Kuinka pitkäksi aikaa minun tulee sitoutua tilaamaan teiltä?
Yhteistyö päättyy seuraavana päivänä tilauksen perumisesta. Yhteistyön aloittaminen on näin riskitöntä ja reilua kummallekin osapuolelle.
Huomioitavaa on myös, että puitesopimus ei edellytä tilaamaan mitään.
Miksi Aboad on päättänyt ottaa erilaisen linjan?
Valitsemamme linja haastaa meitä ylläpitämään korkeaa asiakastyytyväisyyttä ja estää löysää asennetta palvelutyöhön. Koemme, että on asiakkaan oikeus saada parasta mahdollista asiakaspalvelua.
Meille on tärkeää, että asiakas saavuttaa liiketoimintatavoitteitaan vastaavia tuloksia avullamme. Toimintamallimme lisää tulospaineita ja kannustaa meitä näin ylittämään asetetut tavoitteet.
Lue myös:
Sujuva yhteistyön aloitus modernin onboarding-prosessin avulla >
Miten aloittaa markkinoinnin yhteistyö sujuvasti ilman kipuiluja >