Asiakas- tai käyttäjälähtöinen markkinointi on kaikessa hiljaisuudessa aloittanut vallankumouksensa. Ei siten, että sen olisivat markkinoijat laajasti omaksuneet, vaan siten, että digitaalisen markkinoinnin kuluttajat eivät enää tyydy vähempään.
Yrityslähtöinen markkinointi on taas se perinteisempi muoto, jossa yrityksen johtoporras päättää, miten asiakas haluaa ostaa ja mikä häntä puhuttelee. Sanomattakin selvää, että asiakasta miellyttävällä markkinoinnilla on suurempi todennäköisyys tuottaa positiivisia tuloksia, jotka näkyvät myös viivan alla.
Mitä on asiakaslähtöinen markkinointi?
Asiakas- tai käyttäjälähtöinen markkinointi on yksinkertaisuudessaan sitä, että markkinoidaan juuri oikealle kohdeyleisölle näille luonnollisella tavalla. ”User intent” on terminä tuttu hakukonemarkkinoinnin puolelta, jossa on tarkoitus arvioida, mikä on hakijan tarkoitus käyttäessään tiettyä hakusanaa tai hakusanojen ryhmää. Toisin sanoen, mitä tämä olettaa löytävänsä.
Tällöin ei panosteta yksittäisiin geneerisiin hakusanoihin, kuten ”retkikengät”, vaan panostetaan avainsanoihin, jotka palvelevat paremmin asiakkaan hakua. Esimerkiksi syksyllä ensimmäistä ruskaretkeään Lappiin suunnitteleva etsii ”vedenkestäviä lämpimiä retkikenkiä”, kun taas kokenut patikoija Lapin lakeuksilla tietää hakea ”gore-text kengät lampaanvillavuorilla”. Asiakaslähtöisellä markkinoinnilla olet tässäkin ensimmäisenä asiakastasi auttamassa.
Asiakkaan tarkoituksen ja halun huomioon ottaminen ei kuitenkaan kosketa vain hakukonemarkkinointia. Sama pätee myös muissa digitaalisen markkinoinnin muodoissa. Sosiaalisessa mediassa on turha markkinoida ”gore-texiä lampaanvillalla” ruskaretkelle ensimmäistä kertaa lähtevälle, vaan lähestyä tätä hänen näkökulmastaan. Eli ensikertalaisena, jolloin on hyvä esimerkiksi toimittaa sisältöä, jossa opetetaan oikean kengän valinnassa ja tämän jälkeen myydään se oikea kenkä.
Miten aloittaa?
Jotta yrityksesi voi toteuttaa asiakaslähtöistä markkinointia, tulee sinun tietää, kuka asiakkaasi on eli tämän ostajapersoona. Tämän jälkeen osaat tehdä juuri hänelle ja hänen ryhmälleen sopivaa markkinointia. Ajatushan on hyvin yksinkertainen, mutta helposti sivuutettu: astu asiakkaasi saappaisiin ja näe, miten haluaisit häntä lähestyttävän. Tämä kuulostaa hyvin yksinkertaiselta ja loogiselta tavalta, mutta valitettavasti vanhat tavat ovat sitkeitä ja yritykset hukkaavat markkinoinnin resursseja vähäisen asiakaslähtöisen markkinoinnin vuoksi. Vaikka kyseinen markkinointimuoto vie hieman enemmän aikaa toteuttaa alussa, ovat sen tuomat tulokset huomattavasti parempia ja resurssitehokkaampia pitkällä juoksulla.
Haluatko kuulla lisää asiakaslähtöisestä markkinoinnista? Ota yhteyttä, autamme mielellämme.