12 tapaa toteuttaa markkinoinnin automaatiota

Kun kolmannen osapuolen evästeet poistuvat, omat kontaktit ja itse kerätty data muuttuvat yhä tärkeämmäksi markkinointia ajatellen. Tämä onkin jo varsin painava syy siihen, että jos et vielä hyödynnä markkinoinnin automaatiota, se kannattaa ottaa käyttöön!

Automaatioiden ydintarkoitus on paitsi säästää työtunteja, tarjoilla liidille tai asiakkaalle oikeaa sisältöä oikeaan aikaan esimerkiksi sähköpostilla, sivustolle tulevilla ilmoituksilla tai SMS-viesteillä. Mitä enemmän tietoa liideistä on kerättynä ja tallessa CRM:ssä, sitä paremmin voidaan kohdistaa heille suunnattua viestintää.

Mitä tarkoittaa markkinoinnin automaatio?

Oikeastaan vain mielikuvitus on automaatioissa rajana, sillä mahdollisuuksia on paljon ja integrointi CRM:ään, tai muihin ohjelmistoihin lisää niitä. Yksinkertaisimmillaan automaatio voi olla yksittäinen sähköpostiviesti, jonka lähetyksen tietty toiminto käynnistää. Se voi olla myös monihaarainen, ehtoja ja erilaisia variaatioita eri henkilöille toteuttava viestisarja, joka reagoi henkilön toimintaan ja vaikkapa lisää henkilölle uuden tagin tai kasvattaa “leadscorea” tehtyjen toimintojen perusteella (tai pienentää sitä toimettomuuden perusteella).

Listasimme joukon automaatioita, jotka on helppo toteuttaa. Tarkista, ovatko ne jo teillä käytössä!

“Must-have” – automaatiot

Seuraavat yksinkertaiset automaatiot kannattaa ehdottomasti virittää toimintaan, jos ne eivät vielä ole käytössä.

1. Tervetuloviesti sähköpostilistalle liittyvälle

Lomakkeen lähetys verkkosivuilla on klassinen triggeri automaation käynnistäjänä. Henkilö lisätään tietylle listalle/yleisöön ja hänelle lähetetään tervetuloviesti ja myöhemmin muuta sisältöä.

Esimerkkinä vastaavasta on kuvassa webinaarin tilauslomakkeen lähetys, joka käynnistää oheisen yksinkertaisen automaation (ja tässä tapauksessa tuo samalla tiedot suoraan Slackiin sekä kasvattaa liidin pistemäärää).

2. Liidimagneetin lataus

Liidimagneetin lataus verkkosivuilta tarjoaa oivan syyn kontaktoida lataajaa automaatiolla. Se voi olla vaikkapa usean viestin sarja muutaman päivän välein lähtevine viesteineen tai yksittäisen oppaan toimitus ja mahdollisesti tämän lisäksi aihetta tukevaa viestintää. Tähän voi yhdistää myös vaikkapa palautekyselyn esimerkiksi verkkokurssin päätteeksi.

3. Tietyn linkin klikkaus viestissä

Kun henkilö avaa sähköpostiviestin tai klikkaa siinä olevaa linkkiä, automaatio käynnistyy. Näin voidaan samalla seurata, miten vaikkapa uutiskirjettä tilaavat klikkaavat linkkejä viestissä ja kasvattaa näin heidän pistemääriään tai lisätä sopiva tagi ja kartoittaa näin ymmärrystä heitä kiinnostavista aiheista. Tämän avulla voidaan tietysti kohdistaa heille mahdollisimman sopivaa viestintää.

4. Uusien julkaisujen lähetys RSS-syötettä hyödyntämällä

Uusimpien blogijulkaisujen tms. lähetys tilaajille hyödyntämällä RSS-syötettä on yksinkertainen ja käytetty tapa hyödyntää markkinoinnin automaatiota.

Tilaamalla blogimme yllä olevalta lomakkeelta pääset mukaan seuraavan kuvan automaatioon.

Asiakassuhteen hoitoon liittyvät automaatiot

Automaatiota voidaan hyödyntää myös jo asiakkaina olevien huomioimiseen.

5. Uuden asiakkaan onboarding

Uuden asiakkaan onboarding-prosessi voi olla viestisarja, jossa lähetetään ensin tervetuloviesti asiakkaaksi tulleelle, sitten esim. tietoa yrityksestä ja sen toimintatavoista tai pieni kysely siitä, mitkä aiheet kiinnostavat uutta asiakasta. Hänet voidaan myös tutustuttaa vaikkapa suosituimpiin blogipostauksiin tai liittää asiakas automaatioihin, joilla tuotetaan hänelle lisäarvoa.

Meillä uudet asiakkaat liitetään myös Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen toimitukseen ja vain asiakkaille tarkoitetun sisällön automaatioihin.

6. Kanta-asiakasohjelma

Verkkokaupan puolella asiakkaita voi muistaa lähettämällä esim. kanta-asiakkaille erikoistarjouksia ja etuja ja näin pyrkiä lisäämään sitoutuneisuutta yritykseesi ja samalla markkinoida ennestään tutulle ja lämpimälle kohderyhmälle.

7. Merkkipäivän muistaminen

Kun tiedossa on asiakkaan syntymäpäivä tai vaikkapa asiakkaaksi tulon vuosipäivä, toimii päivämäärä triggerinä ja asiakkaalle voidaan syntymäpäivänä lähettää alekoodi tai muu tarjous, tietysti sopivasti personoidulla viestillä.

Verkkokaupan boosterit

8. Hylätyn ostoskorin pelastus

Asiakas tekee ostoksia, mutta kesken kaiken soi ovikello ja ostokset jäävät kassalle. Kun ostosprosessi keskeytyy ja tuotteet jäävät koriin, voidaan automaatiolla lähettää viesti, joka rohkaisee tekemään ostoksen loppuun esim. tarjoamalla alekoodia tai ilmaisia toimituskuluja.

9. Lisä- ja ristiinmyynti automaatiolla

Näissä automaatioissa ensimmäisen ostoksen jälkeen asiakas saa viestillä tuotesuosituksen, jota hän voi liittää mukaan ostokseensa  ja esimerkiksi säästää näin toimituskuluissa, tai hänelle esitellään muita tuotteita, jotka voivat häntä kiinnostaa.

10. Passiivisen asiakkaan aktivointi tai vanhentuvasta tilauksesta muistuttelu

Kun asiakas ei ole ostanut verkkokaupastasi pitkään aikaan, hänelle lähetetään automaatiolla alekoodi tai kiinnostava tarjous. Kuluvien tuotteiden tai vanhentuvan tilauksen tapauksissa muistutetaan asiakasta tilaamaan ajoissa uutta tilalle tai päivittämään vanhentuva tilauksensa.

Sisäiset automaatiot

Automaatio ei aina tarkoita viestintää ulospäin. Tietyt tapahtumat tai muutokset liideissä voivat laukaista automaation, jossa lähetetään viesti talon sisällä, vaikkapa sinulle itsellesi liidin kontaktointia varten.

11. Automatisoi ilmoitukset viestintäkanavaanne

Jos käytät Slackia tai Teamsia, integroi markkinoinnin automaatiojärjestelmä siihen. Kun esim. henkilö tilaa viestintää tai vastaa tiettyjä kriteereitä, saatte yrityksen sisäisesti tästä tiedon reaaliajassa suoraan viestintäkanavaan.

12. Ilmoitus myynnille lupaavasta liidistä

Kun henkilön tiedot CRM:ssä muuttuvat määritellyllä tavalla (esim. hänelle lisätään tietty tagi, leadscore ylittää tietyn rajan tai henkilö siirretään eteenpäin myyntiputkessa), ja kun liidi vastaa myynnin toivomia kriteereitä, voidaan automaatiolla lähettää notifikaatio yrityksen sisäisesti, vaikkapa sähköpostilla suoraan myyjälle.


Useimmat tämän blogitekstin ratkaisuista ovat käytössä meillä Aboadilla tai asiakkaillamme. Jos kaipaat apua markkinoinnin automaatiossa, ota yhteyttä ja kysy lisää.

Jos haluat astua mukaan automaatioon, tilaa digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus täältä.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly