Tarkempia ostajapersoonia datan avulla

Yritykset eivät aina tiedä mitä datan kanssa pitäisi tehdä, mistä sitä saa ja miten sitä hyödynnetään. Kuitenkin siihen panostetaan yrityksissä paljon. Esimerkiksi Tieto aikoo rekrytoida lähivuosina 2500-3000 design- ja dataosaajaa.

Dataa on monenlaista. On olemassa demografisia tietoja, jotka ovat kaikkien saatavilla, esimerkiksi; nainen, 35v, pääkaupunkiseutu, rivitalo. Se on hyvää perustietoa, mutta kilpailuedun saavuttamiseksi tarvitaan omaa dataa. Se on dataa, joka muodostuu esimerkiksi yrityksen omista kanavista. Hyvä tapa onkin rikastuttaa yleistä dataa omalla datalla.

Kaksi hyvin erilaista prinssiä

Tässä on paljon käytetty, mutta oiva esimerkki siitä, miten erilaisia ihmisiä voi olla samojen demografisten tietojen takana.

Syntynyt 1948
Varttui Englannissa
Naimisissa toistamiseen
Kaksi lasta
Menestynyt työssään
Varakas
Viettää talvilomat Alpeilla
Tykkää koirista
On prinssi

Ei mutulla, vaan datalla

Ostajapersoonia rakennetaan vieläkin paljon ilman dataa. Tällöin ne pohjautuvat arvauksiin ja ovat staattisia eivätkä mukaudu muutokseen. Sen sijaan datan avulla rakennetut ostajapersoonat ovat faktaan perustuvia ja reagoivat trendeihin sekä muihin muutoksiin, jolloin ne ovat ajan tasalla koko ajan. Tiedetään, millä tuotteen ominaisuudella ketäkin asiakasta tulee lähestyä. Tästä seuraa kustannussäästöjä, saavutetaan parempia konversioita ja asiakasymmärrys kasvaa.

Ostajapersoonan ja hänelle relevantin sisällön kehittäminen ei lopu koskaan. Se on jatkuva kehä: Tehdään sisältö – jaetaan se – saadaan dataa – kehitetään datan perusteella sisältöä ja sen kohdentamista – jaetaan se – saadaan dataa – kehitetään datan perusteella sisältöä ja sen kohdentamista – jne.

Mitä datan jälkeen?

Uskon, että kun data alkaa olla kaikissa yrityksissä ”uusi normaali”, sekä kaikkien saatavilla ja käytössä, niin luoville ratkaisuille on tarvetta entistä enemmän. Pitää erottua juuri oikeanlaisilla luovilla ideoilla ja tarjota se oikeille ihmisille datan avulla.

Meillä Aboadilla data ja sen käsittely on arkipäivää. Ota meihin rohkeasti yhteyttä.

Lue myös:

10 tapaa tehdä asiakastutkimusta > 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly