Tässä blogissa on osin vanhentunutta sisältöä.
Suosittelemme lukemaan myös:
Facebook markkinointialustana – minne olet menossa 2021–2022? >
“Hyvästi, Facebook-video”, kuului Social Media Examinerilta tulleen sähköpostin otsikko. Mitä pelleilyä tämä nyt on, ajattelin. Minäkin olen viime ajat rummuttanut, kuinka Facebookin algoritmit pitävät videoista ja erityisesti livevideosta.
Sähköpostissa oli linkki videoon, joka oli julkaistu – arvaatko missä? Youtubessa.
Social Media Examinerin Mike Stelzner summaa tällä videolla, miten viikottaisen show’n, the Journeyn, sisältö ei kiinnosta Facebookissa enää juuri lainkaan. Stelzner tarkastelee videolla kuinka Facebookin autoplay vaikuttaa tuloksiin.
Miten autoplay vaikuttaa tuloksiin?
Hän vertailee, kuinka suuri osuus näki videon kun Facebook käynnisti sen automaattisesti sekä kuinka suuri osuus itse asiassa halusi nähdä videon ja painoi sen päälle. Luvut ovat murskaavia. Vain 1-3 % videon nähneistä painoi videon päälle itse.
Sen sijaan Youtubessa ihmiset oikeasti katsovat videoita.
Facebookin algoritmit ovat tulkinneet, ettei the Journey kiinnosta yleisöä, ja siksi osa faneista on kommentoinut Youtubessa, ettei ole edes nähnyt the Journeyn videoita Facebookissa aikoihin.
Halusin nähdä, mikä Aboadin vastaava keskimääräinen prosenttiluku on.
Lukuja tarkasteltuani huomasin, että vain 1-2 % kävijöistä on klikannut videon päälle ja loput 98-99 % ovat nähneet videon Facebookin autoplayn vuoksi. Datassa on sekä orgaaninen että maksullinen kattavuus.
Karmaiseva tieto on toki sekin, että keskimääräinen videon katseluaika on ollut vain 10 sekuntia 3.39 minuutin videosta.
Mitä seuraavaksi?
Aion jatkaa testausta videoiden toimivuuden osalta, enkä muuttaa koko strategiaa samantien. Näyttää siltä, että esimerkiksi Youtuben merkitys myös Aboadin omassa markkinoinnissa täytyy arvioida uudelleen.
Monikanavaisen markkinoinnin tärkeys korostuu kun kanavat tekevät muutoksia algoritmeihinsa.
Useimmiten markkinointia ei kannata jättää vain yhden kanavan varaan.