Vielä pari vuotta sitten usein kuuli, miten kaiken piti olla leania ja sana oli yhtä kovassa huudossa kuin nyt tekoäly ja kryptovaluutat. Vaikka humu lean managementin, lean marketingin ja lean startupin ympäriltä on keventynyt, ei kyseessä ollut mikään ohimenevä trendi. Nykyään enemmänkin oletetaan, että yritykset ovat omaksuneet lean-periaatteen.
Lean ymmärrettynä oikein
Olen koko urani toiminut markkinoinnissa aloilla, joissa projekteja vietiin läpi lean-metologialla tai lean startup -mallilla. Haluaapa tätä sanastoa miten vain käännellä, niin ydintarkoitus on sama:
- tehdään asiat mahdollisimman tehokkaasti ja tuloksellisesti,
- opitaan nopeasti mikä ei toimi ja mikä toimii
- sekä jatkokehitetään ketterästi
Koko yrityksen toimintatapa – ei vain yksittäisen toiminnon
Itse opin toimintatavan muilta aloilta ja sovelsin sitä kaikkeen yrityksemme toimintaan. Ei vain markkinointiin, vaan kaikkeen, mitä teemme. Minimoidaan hukka, maksimoidaan tulos ja varmistetaan, että jokainen pääsee tekemään mahdollisimmat vaivatta sitä, mikä on tärkeintä.
Poistetaan siis esteitä, ei koiteta vain tehdä jokaisesta mahdollisimman tehokasta osaa koneistosta. Tämä tarkoittaa prosesseja, automatisaatiota, ihmiskeskeistä ajattelua ja toimintatapoja.
Ei halpaa tai kallista, vaan tuottavaa
Usein leania kuvaillaan kustannustehokkaaksi ja sitä se tosiaan on. Kustannustehokkuus ei kuitenkaan tarkoita, että se on halpaa tai kallista, vaan sitä, että saat enemmän irti siitä, mitä sijoitat – more bang for your buck as they say.
Lean-markkinointi Aboadin ja sen asiakkaiden käytännössä
Lean-markkinoinnista (lean marketing) löytyy erilaisia näkemyksiä, joten kuvailen mieluummin sitä, jonka olemme meille sopivaksi teoriasta käytäntöön kehittäneet. Sen nimi on a Lean Marketing Process.
Suunnittelu
Prosessissa panostetaan vahvasti toimintaa aikaansaavaan suunnitteluun. Ensimmäisellä kierroksella perehdytään loppuasiakkaaseen ja siihen, miten hänelle viestitään ja miten hänet kohdataan digitaalisessa maailmassa.
Tämä tarkoittaa aluksi kohdistamistapojen ja asiakaspolun luomista tukemaan nykyistä ja vasta sitten kanavakohtaista mietintää. Lisäksi päätetään, mitä ja miten mitataan.
Myöhemmin tehdään jatkokehitystä, jolloin opitaan tuloksista.
Suunnittelu on usein yrityksillä hyvin hallussa, vaikka se ei aina konkretisoidu kunnolla tuotoksessa. Sen osuutta kuitenkin halutaan useimmiten hoputtaa eteenpäin ja vaikka tehokas eteneminen on suositeltavaa, ei kiireen takia kannata tinkiä laadusta.
Toteutus
Tämä pitää sisällään usein suurimman osuuden, mutta harvemmin yli 60% työmäärästä. Hyvä suunnittelu helpottaa toteutusta olipa kyseessä jatkuvaa tai kertaluontoista työtä.
Toteutus toisaalta noudattaa suunniteltua, mutta sitä on myös mahdollista muokata, jos yllätyksiä tulee vastaan. Kaikkea kun on vaikea nähdä ennalta ensimmäisellä kerralla. Tästä johtuen markkinoinnin pitää olla kuin nahkahousut farkkujen sijaan – jämäkäksi suunnitellut, mutta joustaa tarvittaessa rikkoutumatta.
Toteutus on osuuksista usein erityisesti suomalaisilla yrityksillä vahva, tekijäkansaa kun olemme. On hyvä kuitenkin muistaa, että toteutus on markkinoinnissa usein jatkuvaa kehitystä, ei vain yksittäinen projekti.
Mittaus
Kun jotain tehdään, pitää siitä myös nähdä oikeasti kvantitatiivista dataa. Mittaus tapahtuu usein liiketoiminnan perusteella muodostetuilla digitaalisen markkinoinnin trendimittareilla. Usein riittää 3-5 mittaria ja johdon raportoinnissa jopa vähemmän.
Tarkoituksena on seurata kehitystä ja keskittyä poikkeavuuksiin syvällisemmin, jos niitä tulee. Tässä kohtaa siis saadaan numeroita raporttiin.
Mittaus on hyvin vaihtelevalla tasolla yrityksissä. Usein asioita mitataan tai mittausohjelmistot on asetettu paikalleen, mutta mittareita ei seurata tai niitä ei ole tarkemmin määritetty.
Analysointi
Ensinnäkin analysointi on usein vain oikeiden kysymysten esittämistä aiemmin saatujen numeroiden perusteella. Tässä vaiheessa etsitään mittauksen tuloksista ja aikaisemmista toiminnoista syitä ja seurauksia sekä mietitään, miten niiden pohjalta voidaan lähteä jatkokehittämään markkinointia, jotta ympyrä jatkuu eteenpäin.
Analysoinnin tarkoituksena on myös saada oppia tukemaan itse liiketoimintaa, eikä vain markkinointia.
Analysointi on mitä useimmin heikolla tasolla ja tämä johtuu vain siitä, ettei ole mietitty, mitä halutaan tietää ja miten asioita mitataan.
Jatkoprosessi
Kuva kertookin jo enemmän kuin sanat, mutta tarkoituksena on, että prosessi lähtee kiertämään uudelleen. Tehdään suunnitelmaan päivityksiä opitun perusteella, toteutetaan muutokset, hiotaan mittareita tai vain mitataan ja sitten analysoidaan jälleen.
Vaikeinta voi olla toimia ei-leanissa maailmassa
Kun leanin ajattelun on ottanut markkinointiin valuu se helposti ja toivottavasti myös muihin liiketoimintoihin. Ajatushan on hyvin intuitiivinen ja arkipäiväinen:
- mietitään, mitä tehdään
- tehdään se
- katsotaan mitä tapahtui
- ja mietitään miksi sekä mitä siitä voidaan päätellä
Haasteita voi tulla, kun työskentelee yritysten tai liiketoimintojen kanssa, jotka eivät ole kovin leaneja. Tämä vaatii vähintäänkin kärsivällisyyttä, mutta onneksi leanit prosessit myös muovautuvat hyvin varmistamaan, että oma tuloksellisuus pysyy.
Lean-markkinointi on tuloksellisen liiketoiminnan ystävä
Siinä missä muihin markkinoinnin metodologioihin on usein otettu oppia ohjelmistokehityksen puolelta on lean-markkinoinnissa kiistattomia etuja niihin verrattuna. Markkinoinnin muotona tällä on mahdollisuudet palvella yrityksen liiketoiminnan tuloksellisuutta, koska se toimii hyvin harmoniassa sen kanssa. Sama logiikka pätee usein liiketoimintaan ja sieltä malli on alun perin muodostunut.
Markkinoinnissa mallin on tarkoitus olla selkärankana kaikelle toiminnalla aina pitkän linjan strategiasta yksittäisen mainossisällön kehitykseen.
Haluatko kysyä lisää lean-markkinoinnista ja siitä, miten saadaan teidänkin markkinointitoiminnot leaniksi? Laita viestiä ja jutellaan lisää.
Tutustu myös Lean-markkinoinnin sivuun osoitteessa https://www.aboad.fi/yritys/lean-markkinointi/.