Digitaalista analytiikkaa ihmisille – mitä hyötyä Google Analyticsistä on?

Haluan pohjustaa seuraavaa tekstiä hieman. En ole ammatiltani tilastotieteilijä tai data-analyytikko. Minun ei tarvitse olla, eikä myöskään sinun voidaksesi hyödyntää digitaalista analytiikkaa yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen. Olen ihminen, markkinoija, kysymysten esittäjä ja yrittäjä. Jos olet jokin edellä mainituista, niin sinäkin voit tehdä saman*.

*Jos et ole ihminen, niin ota yhteyttä, koska keskustelisin mielelläni kanssasi näistä muista asioista, mitä olet.

Sinulla on jo tarvittavat työkalut (Google Analytics)

Google Analytics on yksi eniten paikalleen implementoitu ja huonoiten hyödynnetty analytiikka-alusta. Google Analyticsista on olemassa sekä ilmainen että maksullinen versio. Suurimmalle osalle ilmainen versio on enemmän kuin tarpeeksi, koska liikennemäärät ovat vielä sen verran pieniä.

Google Analyticsista on ymmärrettävä kaksi asiaa:

  1. Se on työkalu, jota pitää käyttää jatkuvana osana liiketoiminnan kehitystä
  2. Sen pitää olla asennettu keräämään laadukasta dataa ja sen pitää ohjata liiketoimintaa

Suurin osa meistä avaa Google Analyticsin ja näkee aloitusnäkymän, joka on täynnä käppyröitä, lukuja ja termejä, joista on vaikeaa ymmärtää, mitä ne oikeasti tarkoittavat. Helpointa on vain sulkea koko sekava työkalu. Tämä on vähän sama tilanne kuin avaisit työkalupakin, kun et tiedä, mitä tarvitset. Sinun tuleekin ymmärtää, miten voit hyötyä digitaalisesta analytiikasta.

Kysy oikeita kysymyksiä

Saan paljon hyötyä ja keksin monipuolisia keinoja hyödyntää Google Analyticsia yhdessä muiden alustojen kanssa markkinoinnin tehon, markkinatestien ja asiakaskäyttäytymisen mittauksessa. En sen takia, että olisin erittäin hyvä tilastotieteessä, vaan koska kysyn oikeita kysymyksiä.

Jotta sinä saat enemmän irti analytiikasta, opettele miettimään, mitä haluat tietää ja kysy kysymyksiä. Tästä on huomattavasti helpompi lähteä etsimään oikeita mittareita ja dataa.

Mahtavat edut oikein käytettynä

Moni ymmärtää, että Google Analyticsista näkyy, millä sivuilla on käyty ja mistä sivuille on tultu. Alustasta saa kuitenkin irti niin paljon enemmän, jos ohjelmiston ja käyttäjän roolitus on tehty oikein. Analyticsin tehtävä on kertoa sinulle, mitä tapahtuu ja sinun pitää päätellä miksi ja miten voit tehdä asioita paremmin tällä tiedolla.

Voit esimerkiksi oppia

  • Asiakkaidesi käyttäytymisestä ja ostohalukkuudesta
  • Siitä, mistä kanavista saat parhaat yleisöt
  • Mitkä teemat sisältömarkkinoinnissa toimivat parhaiten
  • Toki myös sen klassisen, toimiiko vihreä vai sininen nappula paremmin
  • Mitkä tuotteesi tai palvelusi ovat kiinnostavimpia eri kanavien yleisöille

Sinun ei tarvitse tarkastella vain käyttäytymistä, vaan voit myös verrata sitä demografioihin, kuten ikään, kieleen ja sukupuoleen. Voit saada selville, että sinistä nappia painaa eniten 20-30 -vuotias Facebookista tullut käyttäjä, joka asuu pk-seudulla ja tykkää lukea mobiililaitteella kevyemmän teeman sisältöjä.

Ihmistä vaaditaan aina

Google Analytics on ylivoimainen työkalu vain, jos sitä käytetään aktiivisesti ja oikein. Kiinnitettynä sivulle ja yksin taustalla hyrräävänä se on aivan turha ja hyödytön. Voit ratkaista tämän yksinkertaisesti tarkastamalla tilannetta kerran viikossa niistä mittareista, joita haluat seurata. Näiden mittarien oikeaan asettamiseen saat apua esimerkiksi meiltä, jos se ei itseltä taivu.

Huonolaatuinen data on turhaa – jopa vaarallista

Kun puhutaan työkaluista, niin haluamme toki, että ne ovat luotettavia ja käyttökuntoisia. Uskallankin väittää, että suurimmalla osalla yrityksistä Google Analyticsin data on sen laatuista, ettei siihen kannata perustaa liiketoimintapäätöksiä. Se on kuin naulaisi taulun lahoon seinään. Tunnet epävarmuutta (tiedon paikkansa)pitävyydestä, etkä uskalla koskaan luottaa siihen täysin.

Usein näen myös, kuinka markkinoinnin ammattilaisiksi tituleeratut palveluntoimittajat ovat tehneet uskomattoman amatöörimäisiä asioita Analyticsin puolella ja uskaltavat väittää mittaavansa tuloksia. (Mutta tätä kanaa ei kannata tällä kertaa kyniä, vaan palataan aiheeseen tulevassa blogissa.)

Ongelma on siinä, että yritykset eivät ole missään vaiheessa testanneet, mittaako Google Analytics oikeita asioita, sivuja, kävijöitä ja tapahtumia sivuilla. Lisäksi uloslähtevissä linkeissä esimerkiksi markkinoinnissa ei ole käytetty UTM-linkkiseurantaa, joka on helppo tapa pysyä perillä sivuille tulevasta liikenteestä. Tämäkään puutos ei ole vain yritysten, vaan myös monen markkinoinnin ammattilaisyrityksen ongelma. Tätä sinun pitää myös asiakkaana vaatia palveluntoimittajilta.

Lisäksi yksi suurimmista ongelmista on, että laadun tarkastelu ei ole jatkuvaa ja esimerkiksi spam-liikennettä ei huomioida tai minimoida. Spam-liikenne voi vaikuttaa dataan rajusti moninkertaistamalla käyntejä.

Mitä sinä voit tehdä, jotta voit varmistaa tulevaisuudessa liiketoiminnan ohjauksen digitaalisen analytiikan avulla?

Ei ole yhtä yksittäistä toimenpidettä, mitä jokainen voi tehdä ja kaikki on taas hyvin. Olipa sinulla ulkoinen toimittaja hoitamassa analytiikkaa ja markkinointia tai sisäinen tiimi, niin edellytä heiltä seuraavia asioita:

  • Datan laatu pitää varmistaa (poistaa sisäinen liikenne, botit ja tarkistaa toimiiko mittaus oikein).
  • Liiketoiminnan pohjalta pitää asettaa tavoitteet myös analytiikkaan ja seurata niitä.
  • Lisäksi usein rempallaan olevat eri markkinointi- ja mittausalustojen liitännät pitää olla kunnossa.
  • Yllä olevien toimintojen ylläpidon tulee olla jatkuvia.

Aloita kysymällä itseltäsi kysymys: “Onko datamme luotettavaa?”

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly