Markkinoijan tietolähteet, osa 2: Meerin lukulista

Sisältömarkkinoijana ammennan tietoa ja ideoita lähteistä, jotka käsittelevät lähinnä sisältömarkkinointia, markkinointia sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Facebookissa.

Luen uutisia ja blogeja yleensä aamuisin samalla kun juon aamukahvini. Koska aamuisin on mahdotonta löytää parillisia sukkia, on aamuun saatava jostain logiikkaa ja järjestystä. Pidän siitä, että sisällöt ovat mahdollisimman pitkälti samassa paikassa ja käytänkin tähän tarkoitukseen uutispalvelu Feedlyä. Feedlyn sisältö rajoittuu lähinnä blogeihin, uutisiin ja podcasteihin, joten seuraan lisäksi joitain sisältöjä Twitterin ja Facebookin kautta.

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoijana haen aktiivisesti ideoita kirjoittamiseen ja parempaan sisältömarkkinointiin.

  1. Content Marketing Institute
    Olen seurannut Content Marketing Instituten sisältöjä melko pitkään. Aiheet vaihtelevat yrityscaseista sisällön suunnitteluun ja ideoihin. Pidän erityisesti siitä, että blogiin tulee uutta sisältöä tasaisesti yhden julkaisun verran päivässä.
  2. Marketing Insider Group
    Marketing Insider Groupista löytyy inspiroivia blogeja sisältömarkkinointiin ja lisäksi aihetta sivuavia teemoja, kuten markkinoinnin automaatiota ja vaikuttajamarkkinointia käsitteleviä blogipostauksia.
  3. Copyblogger
    Copybloggerin slogan on osuvasti ”Words That Work.” Blogin oppeja voi hyödyntää sisältömarkkinoinnissa niin somessa, blogissa kuin nettisivuillakin. Copyblogger tarjoaa rekisteröityneille käyttäjilleen veloituksetta myös e-kirjoja sisältömarkkinoinnin suunnittelusta avainsanojen valintaan ja myyvien laskeutumissivujen laatimiseen.
  4. The Content Strategist – Social
    Seuraan täältä lähinnä kyseistä someen liittyvää osiota. Viimeisimpänä tutkailin uutta infograafia, joka esitteli parhaita ajankohtia julkaista sisältöä somekanavissa. Tämä osio ei päivity turhan usein, joten kannattaa seurata muitakin lähteitä.
  5. Kielipoliisi
    Pyrin ylläpitämään ja kehittämään kirjoitustaitoa myös oikeinkirjoituksen osalta. Kielipoliisi tuo kielioppisäännöt ja oikeinkirjoituksen arkeen rennolla otteella. Sisältöjä voi seurata Twitterissä tai Facebookissa ja lisäksi Kielipoliisilta voi myös kysyä ohjeita oikeinkirjoitukseen edellämainituissa kanavissa.
  6. Kaupunkiympäristön Twitter-tili
    Välikevennyksenä on hyvä lukea myös ei-niin-vakavaa sisältöä Twitteristä. Organisaation nimi on vaihtunut Rakennusvirastosta Kaupunkiympäristöksi. Pidän Twitter-tiimin nokkelasta tavasta kirjoittaa ja vastata muiden twiitteihin.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Juha esitteli edellisessä blogipostauksessa omia tietolähteitään ja omani sivuavat niitä hyvin pitkälti.

  1. Facebook Newsroom
    Yksi tärkeimmistä työvälineistäni on Facebook, ja siksi haluan pysyä kärryillä sen toiminnasta. Uudet ominaisuudet päivittyvät käyttäjille eri aikaan ja markkinoijan on tärkeää tietää muutoksista ensimmäisten joukossa.
  2. Social Media Today
    Nimestään huolimatta Social Media Todayn sisältö ei rajoitu pelkkään someen, vaan aiheet käsittelevät myös esimerkiksi SEOa ja markkinointia ylipäänsä. Poimin täältä lähinnä Facebookia ja Instagramia käsitteleviä juttuja ja saatan ohittaa loput. Sivustolta löytyy ideoita somealustojen käyttöön, havainnollistavia infograafeja ja innokkaimmille lukijoille kiinnostavia tutkimuksia.
  3. Mashable – Social Media
    Tässä kanavassa on paljon myös someen ja markkinointiin liittymätöntä sisältöä, mutta onneksi otsikoiden perusteella ja Feedlyssä pystyy suodattamaan pois turhat sisällöt.
  4. Social Media Explorer
    Uusi blogipostaus ilmestyy kerran viikossa, joten ainoana sisältölähteenä tätä ei kannata pitää. Blogi käsittelee nimensä mukaisesti somea yrityscasejen ja vinkkien muodossa.
  5. Social Media Examiner
    Kulutan Social Media Examinerilta sekä blogeja että podcasteja (seuraava kohta). Blogien sisällöt ovat pitkälti vinkkejä uusien ominaisuuksien hyödyntämiseen ja uusia tapoja hyödyntää olemassa olevia ominaisuuksia. Blogit sisältävät usein havainnollisia kuvakaappauksia, joten vinkit on helppo sisäistää.
  6. Social Media Marketing Podcast
    Kuuntelen satunnaisesti myös podcasteja. Ne toimivat hyvin varsinkin työmatkoilla tai taustalla muuta tehdessä. Podcasteissa toistuu sama toimiva kaava: podcastit ovat markkinoinnin ammattilaisten haastatteluja heidän erityisosaamisestaan. Uusi jakso tulee kerran viikossa.

Ensi viikon postauksessa Samu paljastaa, mitä SEOon liittyviä julkaisuja hän lukee. Toivottavasti löysit tästä listasta jonkin uuden lähteen työsi tueksi!

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly