Messumarkkinointi – 10 vinkkiä messujen hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa

Messut, kongressit ja näyttelyt ovat ainutlaatuinen tilaisuus yrityksille esitellä tuotteitaan ja palveluitaan potentiaalisille asiakkaille, verkostoitua alan toimijoiden kanssa ja vahvistaa brändiään. Messuilla on mahdollisuus tehdä myös suoraa myyntiä ja luoda asiakassuhteita. Messujen potentiaali kannattaa maksimoida, sillä ne ovat suuria taloudellisia ja ajankäytöllisiä hankkeitä.

Messuja voi messuosaston pyörittämisen lisäksi hyödyntää digitaalisen markkinoinnin kontekstissa monella eri tavoin ja digitaalisten työkalujen käyttö on toki omiaan tehostamaan messumarkkinointia. Yrityksesi ei edes välttämättä tarvitse olla paikalla hyödyntääkseen messuja markkinoinnissa!

Tässä blogissa keskitytään juuri tähän puoleen.

1. Laita tavoitteet kuntoon

Kuten missä tahansa markkinoinnissa, on syytä ymmärtää, mitkä ovat tekemisen tavoitteet. Halutaanko messumarkkinoinnilla lisätä ihmisten tietoisuutta, lisätä liikennettä verkkosivuilla tai messuständillä vai saada henkilö varaamaan tapaaminen messuille? Entä millaisella budjetilla markkinointia tehdään. Valitse toiminnot tavoitteidesi mukaan.

Vinkkejä suunnitteluun saat aiemmasta blogistamme: Puuttuuko yritykseltäsi markkinointisuunnitelma? – Näin hyödynnät OKR-mallia markkinoinnin suunnittelussa.

2. Valmistele laskeutumissivu markkinoinnille

Joissain tapauksissa ehkä haluat ihmisten vain katsovan videon mainosta klikkaamatta tai ottavan sinuun suoraan yhteyttä. Hyvin todennäköisesti tulet kuitenkin ohjaamaan mainonnasta liikennettä jollekin sivustolle.

Voit kirjoittaa blogin messuaiheeseen liittyen ja hyödyntää sitä mainonnan laskeutumissivuna, käyttää muuta sopivaa sivua tai joissain tapauksissa ohjata suoraan messujen verkkosivuille oman yrityksesi esittelyyn.

Oman sivustosi käyttö laskeutumissivuna hyöty on, että voit analytiikasta seurata liikenteen laatua ja määriä.

3. Kohdista messumainontaa sopivalle kohdeyleisölle tai hyperlokaalisti

Ennen messuja sekä messujen aikana voit nostaa messuaiheita kohdistettuun mainontaan sopivissa kanavissa niin hakukoneissa (esim. Google Adsin Display-mainontana) kuin myös somekanavissa, kuten Facebookissa tai LinkedInissa.

Messut keräävät rajatulle alueelle samaan aikaan suuren määrän tietystä aihepiiristä kiinnostuneita ihmisiä. Messumainontaan sopiikin mainioisti ns. hyperlokaali kohdistus, tarkkaan rajattu maantieteellinen kohdistus messualueen ympäristöön messujen aikana: viestisi ja yrityksesi tulee tutuksi messualueella tiettynä aikana liikkuville ihmisille. Tällaisessa mainonnassa voi on hyvä tuoda esille että olette messuilla paikalla ja rohkaista ihmisiä vierailemaan yrityksenne osastolla.

Kohdeyleisösi voi perustua hyperlokaalin kohdistuksen sijaan tai lisäksi myös listaan, ABM-yleisöön (josta voit lukea lisätietoja täältä) tai muuhun ICP-kohdistukseen (lue lisää aiheesta). Hyperlokaalia kohdistusta voi myös yhdistää muihin kohdistustapohin, mikäli yleisön koko on riittävä mainosten pyörittämiseen. Tälle yleisölle kohdistat mainontaa, joka esittelee sekä palveluratkaisuja että osallistumistasi messuille. Mainontaa voidaan kohdistaa markkinointisuppilon eri vaiheisiin ja mainosmuodoiksi sopivat esimerkiksi bannerimainonta tai videosisällöt.

Lue myös:

5 examples of LinkedIn Advertising strategies for B2B >

4. Kokeile myös hakumainontaa

Useimmiten messukävijät etsivät tietoa messuista niiden verkkosivuilta ja monet heistä kulkevat sivuille hakukoneen kautta. Hakumainonta voikin olla oiva paikka saada yrityksellesi näkyvyyttä ennen messuja ja niiden aikana hakukampanjaa hyödyntämällä. Näin saadaan näkyvyyden lisäksi usein mukavasti myös reagointeja.

Ennen kampanjan toteutusta kannattaa toki selvittää hakupotentiaali ja valita avainsanat messuhakuihin sopivaksi. Mainoksissa voidaan kannustaa ihmisiä vierailemaan yrityksen messuosastolla.

5. Varmista näkyvyys sosiaalisessa mediassa

Käytä sosiaalista mediaa herättääksesi kiinnostusta ennen messuja, messujen aikana ja niiden jälkeen.

Nähdäänkö messuilla -somepäivitykset voivat noudattaa esim. seuraavaa kaavaa:
Ensimmäinen päivitys tehdään hyvissä ajoin (ja muistutetaan varamaan kalenterista aika messukäyntiin), seuraava muutama päivä ennen messuja (esimerkiksi jakamalla messujen oma julkaisu tai arpomalla ilmaisia lippuja) ja sitten vielä hehkutusta esim. edellisenä päivänä tai messujen aikana.

  • Hyödynnä hashtagit, joita messuihin liittyen on yleisesti käytössä. Lisää mukaan omat tärkeät hashtagit.
  • Tägää messujen sivu ja avainhenkilöitä.
  • Jaa messujen julkaisuja omalla seinälläsi ja lisää mukaan tarvittaessa omat kommenttisi.

6. Hyödynnä sähköpostimarkkinointi

Mikäli käytössäsi on uutiskirjelista tai muu sopiva sähköpostilista, voi messuista tehdä oman kampanjansa ja kutsua ihmisiä mukaan messuille.

Esimerkiksi messulippujen arvonta, messutarjouksen lähettäminen tai tuoteuutuuden julkistaminen messuaikaan voi olla sopiva tulokulma lähestyä viestillä. Samalla voit kertoa, ketä yrityksestäsi on paikalla messuosastollanne ja kutsua lukijaa tervehtimään tiimiäsi. Voit harkita nostoksi myös tapaamisen buukkausmahdollisuutta.

7. Muista myös muut kanavat

Jos käytössäsi on sopivia digitaalisia kanavia, joihin messujulkaisuja voi julkaista, hyödynnä materiaali myös niissä. Esimerkiksi päivitys Google Business Profileen on nopea ja helppo tehdä.

8. Mene messuille vaikka osastoa ei olisikaan

Aikaa ja rahaa säästävä vaihtoehto on olla messuilla tavoitettavissa muuten vaan, ilman messuosastoa. Tästäkin kannattaa laittaa tietoa someen ja sähköpostiin, ja pyrkiä sopimaan tapaamisia messuille vaikka kahvikupin ääreen.

9. Huomioi messut ympäri maailmaa

Yrityksesi ei tarvitse välttämättä olla paikalla messuilla näytteilleasettajana hyödyntääksesi messuja mainonnan hyperlokaalissa kohdistuksessa. Tämä sopii taktiseksi markkinointikeinoksi B2B-markkinoinnin työkalupakkiin.

Kartoita esimerkiksi Euroopassa pidettäviä messuja, haarukoi sieltä riittävän suuret ja aihepiiriltään yrityksesi palveluihin tai tuotteisiin liittyvät messut. Kohdista valittujen messujen ajaksi hyperlokaalia mainontaa messualueelle.

Näin voit tavoittaa aiheesta kiinnostunutta yleisöä vaikka ympäri maailmaa. Ehkä voit myös hyödyntää tätä kautta tullutta liikennettä myöhemmin muussa markkinoinnissa.

10. Kerää tietoa ja hyödynnä saadut opit

Kun olet messuilla näytteilleasettajana, sinun kannattaa kerätä yleisöstä mahdollisimman paljon tietoa paikan päällä. Hyödynnä mobiilisovelluksia tai QR-koodeja helpottaaksesi tiedon jakamista ja liidien keräämistä. Suunnittee tiedonsiirto CRM:ään sujuvaksi ja esim. lisätä suoraan kerättyyn henkilötietoon messutägi tietojen myöhempää hyödyntämistä tai automaatioita varten.

Voit hyödyntää digitaalisen markkinoinnin keinoja myös messuliidien kontaktoinnissa. Messujen jälkeen käy läpi keräämäsi liidit, ota yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin ja sovi tapaamisia. Kiitosviesti, uutiskirje tai syventävä viesti messukontakteille voivat myös olla hyödyllisiä keinoja olla yhteydessä kontakteihin.

Mieti myös, voitko jatkohyödyntää messuyleisöjä tai messukampanjassa kohdattujen reaktioita mainoskanavissa esim. uudelleenmarkkinointiin.

Analysoi messujen tulokset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja pohdi, mitä voisit tehdä paremmin seuraavalla kerralla. Todennäköisesti tavoitat ihanneasiakasprofiilisi (ICP) messumarkkinoinnilla tehokkaasti, vaikka suorien tulosten mittaaminen voikin olla haastavaa.


Tarvitsetko apua markkinointiin? Varaa 15 minuutin etätapaaminen ja katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa sinua.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly