Kun mietitään markkinoinnin strategista, taktista ja operatiivista tekemistä, pelataan yleensä kahden ääripään välissä: täysi inhouse-tekeminen ja täysi markkinoinnin ulkoistus. Yleensä totuus on jossain näiden välissä ja suurimmalla osalla yrityksiä se on ainakin osin ulkoistettua.
Syyt markkinoinnin ulkoistamiseen ovat moninaiset:
- Pakollinen paha: markkinoinnin uskotaan olevan pakollinen paha, jonka jonkun pitää hoitaa pyörittämällä pakollinen mainonta ja sen sellainen ja mieluummin vielä mahdollisimman halvalla laadustakin tinkimällä
- Ulkopuolisen näkemyksen hakeminen: halutaan tuoda ulkopuolista näkemystä ja osaamista esimerkiksi brändityöhön tai kampanjakohtaisiin toimintoihin
- Joustavampi ammattitaitoinen liiketoiminta: yksinkertaisesti halutaan valita muu tapa kuin rekrytointi talentin hyödyntämiseen esimerkiksi tarpeen rajallisuudesta tai osaamistarpeen korkeudesta johtuen
Ei välttämättä tule yllätyksenä, että meilläpäin nähdään traditionaalinen markkinoinnin ulkoistaminen, jossa heitetään markkinointi jonkun toisen ongelmaksi, huonona ratkaisuna. Poislukien toki “Pakollinen paha” -skenaarioon, jossa ei oikeastaan ole mitään väliä miten sen ratkoo.
Perinteinen markkinoinnin ulkoistaminen on vähän kuin ajamiseen kyllästyessään heittäisi auton ratin ulos ikkunasta moottoritiellä ja jäisi odottelemaan, mihin päätyy. Parempi pyytää kaveria tai puolisoa tarttumaan rattiin ja siirtyä itse kartturiksi. Tätä myös MaaS on.
MaaS:in käsitteen sisältö on usein määrittelijästä kiinni. Karkeasti määritellen, sen on tarkoitus tuoda ostajalle markkinoinnin osaamisen lisäksi joustavuutta finassipuolelle ja asiantuntijoiden hankintaan ja käyttöasteeseen. Näin edesautetaan parempaa suorituskykyä ja laatua sekä liiketoimintatavoitteisiin pääsyä.
Meillä MaaS nähdään tapana tuoda Aboad joustavaksi osaksi asiakasorganisaatioita – kuin kantoraketiksi koko toimintaan – mukana kiinteänä osana kokonaisuutta. Samalla säilytetään mahdollisuus skaalata ja supistaa tekemisen volyymia ja tehtäviä asioita tarpeiden mukaan.
Kuinka saada hyvää MaaSia?
Olet varmaan joskus syönyt huonoa ruokaa. Kuten ruoan, myös tällaisen palvelumuotoisen markkinoinnin maistuvuus riippuu paljon tekijöistä ja raaka-aineista.
Tämän palveluntoimitusmuodon tärkeimpiä raaka-aineita ovatkin:
- omistautuminen
- proaktiivisuus
- ja onnistunut kommunikaatio.
Palveluntarjoajan tulee olla sitoutunut asiakasyrityksen tavoitteisiin kuin ihmiset olisivat itse töissä yrityksessä. Näin tekeminen ei jää jumiin, vaikka asiakkaalla ei olisikaan osaamista tai aina aikaa ohjata. Tuon mukana tulee tarve pyrkiä proaktiivisesti tuomaan datan perustelemia jatkokehitystarpeita esiin ja toimia niiden eteen yhteisesti.
Tämä ei siis ole sitä, että ostajan pitää tietää, mitä tarvitsee, vaan mihin haluaa päästä ja loppu tulee palveluntarjoajalta. Kommunikaation onnistumisen merkitys on tärkeää, jotta kokonaisuus toimii, aivan kuten missä tahansa organisaatiossa.
Itse näen aina meidän tehtävämme olla osa asiakkaan yritystä ja taistella sen eteen, vaikka meillä onkin eri logot ja y-tunnukset. Kiinnostuksen ei tule olla siinä, missä eniten tehdään laskutettavaa työtä, vaan mitkä ovat tavoitteet. Niiden ymmärtämisen jälkeen sinun pitää antaa meille siimaa toimia arvojamme toteuttaen.
MaaSia väittää moni tekevänsä, mutta ei tosissaan
Markkinointia palveluna kertoo kyllä moni nettisivuillaan tekevänsä ja kyllähän he sitä varmasti tekevätkin. Ongelmana on se, että kyseessä on trendikäs syrjähyppy normaalista toiminnasta. Siinä myydään moottoripyörävalmistajana autoja vähän sivussa. Suzukia kenellekään nelipyöräisenä alle?
Tajusimme Aboadissa vuosia sitten, että MaaS ei ole yksi palvelu muiden joukossa, vaan se on tekemisen ydin. Sitä tehdään joko täysin tai ei ollenkaan, koska sen vaatima ja tarjoama joustavuus vaatii, että palveluntoimittaja on sataprosenttisesti mukautunut siihen.
Siksi olemmekin sen edelläkävijöitä, ja se on syy, minkä takia asiakkaat ja asiantuntijat mielellään kanssamme työskentelevät – koska meillä ei vain leikitä MaaSia.
Markkinointia ei kannata ulkoistaa, vaan ottaa kumppani mukaan
Markkinointi, kuten muutkaan haasteet, eivät ratkea sillä, että ne sysätään pois silmistä. Markkinoinnin ollessa tärkeä ajuri liiketoiminnallenne onnistuessaan, ansaitsee se arvoisensa kehityksen, joka tapahtuu parhaiten yhdessä tekemällä.
Tutustu MaaS-mallilla yhdessä asiakkaidemme kanssa saavutettuihin voittoihin >
Ei vain teidän yrityksenne tai vain meidän yrityksemme, vaan me yhdessä – se on oikea tapa lähestyä, kun halutaan parhaita lopputuloksia. Joskus tämä menee niin pitkälle, että meitä pyydellään mukaan asiakkaan pikkujouluja myöten, mikä on toki suuri kunnianosoitus, mutta ei missään tapauksessa pakollinen.