Google Analytics muuttuu – mikä muuttuu?

Googlen Universal Analytics poistuu käytöstä kesällä 2023

Vanhan Google Analytics -palvelun kohtalon hetki lähestyy kovaa vauhtia. Yleinen suositus on ollut, että uuden sukupolven GA4 tulisi ottaa Universal Analyticsin kanssa samanaikaisesti käyttöön jo 2022 kesällä, jotta vuositason vertailu onnistuu myös jatkossa. Jos et ole vielä ottanut uutta Google Analyticsia käyttöön – ei hätää. Kerätty data ei ole (vielä) häviämässä mihinkään, ja jos vuositason vertailu ei ole tarpeellista, on paine pidemmän aikavälin datalle pienempi. 

Uusi Google Analytics on kuitenkin syytä ottaa käyttöön jo nyt. Vuodenvaihde voisi olla oivallinen aika aloittaa.

Mikä Google Analyticsissa muuttuu?

Pohjimmiltaan puhutaan täysin erilaisesta tavasta mitata ja raportoida asioita. Kun UA (Universal Analytics) perustui istuntoihin, on GA4 tapahtumiin perustuva. Muutoksen ollessa näin oleellinen on selvää, että monet tutut ja pidetyt asiat tulevat olemaan uudessa versiossa eri tavalla. Jotkin asiat taas saattavat olla erittäin tervetulleita päivityksiä.

Olennaisimpia muutoksia lyhyesti:

  • Mittaus on tapahtumiin perustuvaa
  • Konversiot toimivat eri tavalla (myös nimitys on muuttunut)
  • Pienempi painotus evästeisiin (erityisesti 3. osapuolen)
  • Seurantakoodi on erilainen
  • Suurin osa oletusraporteista on muuttunut olennaisesti
  • Sitoutuminen (engagement) lasketaan eri tavalla
  • Muutoksia metriikoihin mm. käyttäjien, sivunäyttöjen, konversioiden, istuntojen, poistumisten ja tapahtumien osalta
  • Segmentit luodaan ja niitä tarkastellaan eri tavalla kuin aiemmin
  • Attribuutiomalli perustuu oletusarvoisesti dataohjautuvaan malliin (vaihdettavissa)

Poistuvat ominaisuudet

Luonnollisesti isojen päivitysten myötä vuosien painolastia halutaan purkaa. Google Analyticsiin on tuotu monia ominaisuuksia, jotka eivät nykypäivänä ole tärkeitä tai joiden toiminnallisuus on epävarmaa. Googlella on myös paha tapa kuopata hyviä palveluita ja ominaisuuksia, vaikka ne olisivatkin pidettyjä tai käytettyjä. Lisäksi, koska mittaustapa on aivan erilainen, vaikuttanee se myös oleellisesti siihen, mitä asioita voidaan mitata luotettavasti.

Poistuvia ominaisuuksia lyhyesti:

  • Näkymät
  • Valinta url-parametrien poistamiselle raporteissa
  • Muokatut kanavien ryhmittelyt
  • Merkinnät
  • Poistuneita metriikoita mm. keskimääräinen Istunnon kesto, sivuja / istunto, poistumisprosentti (uudessa toimii oleellisesti eri tavalla)

Valitettavasti tällä hetkellä suurimmat puutteet koko alustalla liittyvät ominaisuuksiin, joiden on aiemmin katsottu olevan parhaita käytänteitä. Näiden tuomisesta uuteen versioon ei ole saatu Googlelta vahvistusta, mutta ne lienevät kuitenkin työn alla.

Uudet ominaisuudet

Monet pienemmät analytiikka-alustat ovat ajaneet tietyssä määrin vanhan UA:n ohi, ja tämän Google varmasti haluaa korjata uuden version myötä. Useimmat uudet ominaisuudet liittyvät tapahtumiin, cross-channel -raportointiin ja datan keräämiseen sekä tekoälyn avustamiin raportteihin.

Uusia ominaisuuksia lyhyesti:

  • Uuden mittaustavan mukaiset oletusraportit
  • Explore-näkymä ja muokattujen raporttien merkittävästi noussut rooli
  • Prediktiiviset analytiikkaraportit
  • Debug-näkymä osana reaaliaikaista raporttia
  • Datan yhdistäminen samaan näkymään erilaisista lähteistä (web, ios, android)
  • Tapahtumaparametrit
  • Roskaliikenteen automaattinen tunnistaminen
  • Uusia metriikoita mm. sitoutuneet istunnot, keskim. sitoutumisaika / istunto, sitoutumisaste

Ota Google Analytics 4 käyttöön heti

Vaikka elämmekin sydäntalvea, on silti hyvä muistaa, että kesä tulee nopeasti. Datan siirtyminen vanhaan UA:iin loppuu ja on siirryttävä käyttämään jotakin toista analytiikka-alustaa. Monelle siirtyminen GA4:ään on luonnollinen siirtymä, mutta kaikille se ei välttämättä sovi. Nyt on oikeastaan hyvä aika kokeilla myös esimerkiksi Matomoa tai Piwik Prota, mikäli kaikkia Google-ekosysteemin ominaisuuksia ei tarvita.

Oli miten oli, suosittelen vahvasti aloittamaan mittaamisen uudelle alustalle, ettet jää ensi kesänä ilman vertailukelpoista dataa edes lyhyeltä ajalta. UA-data ei ole suoraan vertailukelpoista GA4-datan kanssa!

Lue lisää Google Analytics 4:stä

Google Analytics 4 tutuksi: Uusi artikkelisarja alkaa >

Google Analytics 4 tutuksi: Konversiot >

Google Analytics 4 tutuksi: Raportit >


Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly