Monelle markkinoijalle on muodostunut jo rutiiniksi, että maanantain aamukahvia siemaillessa tulee luettua edellisen viikon tärkeimmät uutiset Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksesta. Kysyimme Aboadin toimitusjohtajalta Juha Pihkakoskelta, miten digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus syntyy.
Mikä on Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus?
– Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus (tuttavallisemmin DMV) on joka maanantai ilmestyvä, sähköpostilla lähetettävä uutiskatsaus digitaalisen markkinoinnin aihepiireistä. Ajatuksena on tarjoilla kuluneen viikon uutiset kiinnostuneille. Viikkokatsauksia on tehty tähän mennessä muutamaa sata kappaletta, Juha kertoo.
Miten se sai alkunsa?
– Viikkokatsausta on lähdetty tekemään kesällä 2019 paitsi kiinnostuksen, myös oman sitoutumisen takia. Pakko on hyvä kannustin siihen, että jaksaa ja muistaa tutustua aiheisiin säännöllisesti, toteaa Juha.
Viikkokatsaus on ollut testissä myös podcastina ja videomuotoisena, mutta se on vakiintunut perinteisen uutiskirjeen muotoon.
Miten ja mitkä uutiset päätyvät katsaukseen?
Juha kertoo kahlaavansa vähintään otsikkotasolla 3000-4000 uutista viikoittain ja kuratoivansa niistä tärkeimmät viestiin. Mukaan katsaukseen valikoituvat sellaiset aiheet, joiden hän katsoo olevan markkinoijalle oleellisia tietää. Joskus tämä tarkoittaa myös tylsiä aiheita, kuten regulaatiota.
– Seurattavia lähteitä on kertynyt paljon, ja samat uutiset ovat usein esillä useissa eri lähteissä. Käytännössä prosessi etenee niin, että käytän Feedlyä uutisten seurantaan. Päivittäin selaan läpi kaikki uutiset, joista napsutttelen kiinnostavat talteen ja lisään viikon aikana erilliselle boardille Feedlyssa. Loppuviikosta perehdyn näihin tarkemmin, käyn läpi niiden linkkipolun ja usein kuuntelen uutisia läpi Pocketissa. Viikonloppuna koostan valikoiduista varsinaisen viikkokatsauksen, joka lähtee maanantaiaamuisin ActiveCampaignista, toteaa Juha.
Aboadin tiimiläiset seuraavat myös tahoillaan uutisia ja Slackissa onkin kanava, johon kerätään uutisia tai muita kiinnostavia asioita. Jos esimerkiksi kanavissa havaitaan jotain, joka ei välttämättä ole vielä edes uutinen, jaetaan tieto tästä tiimille. Välillä näitä aiheita ilmestyy hetken päästä uutislähteisiinkin.
Silloin tällöin katsaukseen nousee tietoa myös muuta kautta. Esimerkiksi sähköpostiin saapunut pilottikutsu testaamaan mainosalustaa tai sen uusia toimintoja on joskus ollut myös DMV-lähteenä.
Mitä lähteitä eniten seuraat?
– Seurattavia uutislähteitä on todella paljon. Esimerkkeinä lähteistä, joita seuraan ja joihin luotan ovat esim. The Verge, Search Engine Journal ja Search Engine Land. Nämä lähteet raportoivat monipuolisesti eri aiheista, ja julkaisuista pääsen hyppäämään alkuperäiseen uutiseen. Myös newsroomit ovat myös kätevä tapa seurata uutisia, vinkkaa Juha.
Hyödynnätkö Podcasteja lähteenä?
– Nykyisin kuuntelen aiempaa vähemmän podcasteja, kun kertyneellä kokemuksella pystyy jo monia asioita hahmottamaan ja hankkimaan tietoa tehokkaammin muualta. Podcastit auttavat kyllä ymmärtämään asioita markkinoinnin ympäriltä, kuten poliittista ilmapiiriä ja isompia kokonaisuuksia.
Seurailen tiettyjä podcasteja, kuten DTNS eli Daily Tech News Show, jossa on kerättynä teknologiauutisia, liippaa läheltä myös markkinoijan toimintaa. Pivot puolestaan antaa ylätason näkymää moneen asiaan, mikä auttaa ymmärtämään myös kanavien toimintaa. The Vergecast tarjoaa vahvaa journalismia ja tekniikkapuolta. Myös Search Engine Journalilla on oma podcastinsa ja social media marketing -aiheisia podcasteja löytyy jonkin verran.
Sattumanvaraisesti kulutan myös muita podcasteja. Mutta en edes yritä käydä kaikkea läpi, Juha toteaa.
Missä suhteessa mielestäsi kannattaa seurata kokonaiskuvaa ja toisaalta kanavien uutuuksia ja vastaavia?
Juha nostaa tärkeänä esiin sen, että on hyvä tietää asioista jo etukäteen ja seurata asioiden kehittymistä, ainakin itselle tärkeillä osa-alueilla. Toki kaikkea ei pysty seuraamaan. Itse hän seuraa maltilla kanavien uutuuksia.
Usein kaikki asiat eivät ole niin kivoja tai kiinnostavia, mutta tulevaisuutta ajatellen niitä on tärkeää ymmärtää. Esimerkkinä tästä Juha mainitsee Google Analyticsin käytön ja siihen liittyvät GDPR-asiat.
– Hiukan myöhäistä on vasta siinä vaiheessa olla kärryillä muutoksesta, kun palvelu on käyttökiellossa, muistuttaa Juha.
Nyrkkisääntönä Aboadin toiminnassa on, että pyritään ennakoimaan, ei reagoimaan. Valmistaudutaan niin, että kun asiat tapahtuvat, ollaan kartalla.
Mitä ajattelet kirjallisuudesta tiedonlähteenä?
Kysyttäessä kirjallisuudesta Juha toteaa, että markkinoijan on ymmärrettävä liiketoimintaa, markkinaa ja ihmisiä. Markkinoinnin perusteoksilla on paikkansa, sillä ne luovat pohjaksi viitekehyksen, jonka päälle voi alkaa rakentamaan asioita. Kirjat tuovat esiin nimenomaan teoreettisia viitekehyksiä.
– Olen itse audiokuluttaja ja useimmiten kuuntelen kirjoja. Kirjallisuuden puolelta kannattaa kiinnittyä isoihin konsepteihin, mainittakoon esim. subscription-taloutta, markkinan todennäköisiä kehityssuuntia tai psykologiaa käsittelevät kirjat. Myös johtamiskirjallisuus on hyödyllistä, sillä sieltä oppii skenaariosuunnittelua ja ymmärtämään, miten viedä suunnitelmia käytäntöön, perustelee Juha.
Miten huomioit lähdekritiikin?
– Tiedot haetaan toki alkuperäislähteistä, mikäli suinkin mahdollista. Lähdekritiikki pitää aina pitää mielessä, sillä joskus alustat saattavat julkaisevat uutisia myös klikkausten toivossa. Usein uutisen näkökulmaan vaikuttaa myös onko se esim. mainosalustan julkaisema, yhtiön lausunto vai jonkun henkilön havaitsema asia. Kaikilla on hiukan oma näkemys asioista, ja näistä pitää luoda sitten oman kerrytetyn näkemyksen perusteella tulkinnat, Juha toteaa.
Mitä muuta haluaisit tuoda esiin aiheeseen liittyen?
– Uutisten seuraamisessa kannattaa pitää mielessä, että seuraa useampia lähteitä, jotta saa monipuolisempaa näkymää asioihin ja saa suodatettua subjektiivista näkökulmaa pois, muistuttaa Juha.
Ota Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus seurantaan >