Aina silloin tällöin SEO-käsite nousee puheenaiheeksi niin yritysten aivoriihissä kuin internetissäkin. Vaikka käsite on jo melko vanha, ovat sen hyödyt silti monille hämärän peitossa ja joillekin se saattaa edustaa silkkaa mustaa magiaa (ei makkaraa).
SEO (search engine optimization, hakukoneoptimointi) on lähes yhtä vanha käsite kuin Googlekin. Käytännössä SEO tarkoittaa nettisivun sisällön ja tekniikan optimointia siten, että se pärjäisi hakukoneen tulossivulla paremmin. Hakukoneoptimointi on saanut hieman epämääräisen kuvan epärehellisten toimijoiden seurauksena, mutta se on siitä huolimatta oivallinen ja kustannustehokas markkinoinnin työkalu.
Miten SEO auttaa yritystäsi käytännössä?
Kuvittele, että sinulla on yritys, joka valmistaa käsintehtyjä possumunkkeja ja myy niitä kohtuuhintaan. Sinulla on myös yksi kilpailija, joka valmistaa (lähes) yhtä hyviä possumunkkeja ja myy niitä samassa hintaluokassa. Molemmilla yrityksillä on nettisivut ja facebook-sivut, kuten nykyään on tapana.
Sinun yrityksesi kuitenkin on panostanut hakukoneoptimointiin (loistavaa!), minkä vuoksi kohtuuhintaisia possumunkkeja internetistä etsivä potentiaalinen asiakas löytää sivusi Googlen – tai Bingin – hakutuloksissa ylempää. Tämä henkilö päättää tässä vaiheessa, haluaako hän luottaa sinun yritykseesi vai kilpailijaan. Ja koska tässä vaiheessa ollaan jo melko lopussa markkinointisuppiloa, luotettavammalta näyttävä yritys todennäköisesti vie asiakkaan (ja hänen kielensä) mennessään.
Käyttäjän ehdoilla
Koska hakukoneoptimointia tehdään hakukoneissa pärjäämistä varten, ovat hakukoneet myös tämän tottakai huomanneet. Ne muuttavat algoritmejaan jatkuvasti teknologian kehittyessä, ja varmasti joskus vain sotkeakseen valmista pöytää. Hakukonoiden alkuajoilla SEO oli melko yksinkertaista ja nykypäivän standardeilla karua katsottavaa. SEO tarkoitti monelle lähinnä hakukoneiden algoritmien hyväksikäyttämistä.
Tilanne on vuonna 2017 kuitenkin täysin erilainen. Hakukoneet ovat parantaneet algoritmejaan siten, että niiden hyväksikäyttö on jatkuvasti vaikeampaa. Se on jopa niin vaikeaa, että on helpompaa rakentaa nettisivu potentiaalisia asiakkaita varten. Enää ei ole syytä kirjoittaa nettisivujen tekstejä hakukonetta varten, hakukone saattaa jopa rangaista nettisivua tällaisesta yrityksestä. Hakutuloksiin vaikuttavia mittareita ovat mm. muut nettisivullesi linkittävät sivustot ja niiden luotettavuus. Tätä voit parantaa helpoiten ja tehokkaimmin tekemällä nettisivustasi kiinnostavan ihmiselle.
Kiinnostaako konversiot?
Tyytyväiset asiakkaat luonnollisesti tuottavat konversioita. Jos haluat, että nettisivusi sammuttaa potentiaalisen asiakkaasi tiedonjanon ja johtaa ostopäätökseen, on sinun kiinnitettävä huomiota nettisivujen sisältöön. Onko nettisivujesi tarjoama informaatio sellaista, mikä tukee potentiaalisen asiakkaan ostopäätöstä? Muista, että hakiessaan tiettyä termiä, käyttäjä on jo todennäköisesti tehnyt ostopäätöksen ja etsii luotettavinta toimijaa.
Suurin osa Google-hauista tehdään mobiililaitteilla. Tämä ei varmasti ole shokeeraava uutinen, mutta oletko miettinyt, mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Mobiililaitteella internetin käyttö eroaa tietokonekäytöstä huomattavasti esimerkiksi näytön koon osalta. Jos nettisivuasi ei ole teknisesti rakennettu toimimaan mobiililaitteella, on todennäköistä, että potentiaalinen possumunkin ostaja karkaa kilpailijalle, jonka sivut on rakennettu mobiilikäyttäjiä ajatellen. Näytön koko ei ole kuitenkaan ainut tekijä. Ainakin yhtä tärkeää on, että nettisivu toimii nopeasti ja ennenkaikkea tarjoaa sisällön käyttäjälle nopeasti. Kissmetrics tarjoaa tarkempia tilastoja siitä, miten mobiiliselaaminen eroaa työpöytäkäytöstä.
Brändi uuteen nousuun
Haluatko, että ihmiset tuntisivat brändisi paremmin? SEO auttaa tässäkin! Se on oikeastaan seurausta edellisistä näkökulmista, sillä nopea ja käyttäjäystävällinen sivusto pärjää hakutuloksissa keskimääräistä paremmin. Tämän ansiosta käyttäjät todennäköisesti vierailevat nettisivullasi useammin ja yrityksesi sekä brändisi tulee tutuksi yhä useammalle.
Samat asiat vaikuttavat myös suosioon sosiaalisessa mediassa. Kiinnostavaa ja ajankohtaista nettisivua jaetaan Facebookissa ja Twitterissä varmasti useammin kuin tylsää ja sopimatonta. Tämän lisäksi aiemmin mainittu nettisivulle linkittävät sivustot pätee tavallaan myös tällä osa-alueella. Nettisivun jakaminen sosiaalisessa mediassa (etenkin tunnettujen henkilöiden toimesta) auttaa myös hakutuloksissa pärjäämisessä.
Tie possumunkkikeisariksi
Hakukoneoptimointi on tällä hetkellä todella käyttäjäkeskeistä. Paras ohje onkin tuottaa nettisivujen sisältöä puhtaasti käyttäjää ajatellen. Tähän ei ole oikotietä, mikä on oikeastaan hyvä asia ja pakottaa kaikki yritykset samalla viivalle, ainakin periaatteessa. Hakukoneoptimointiin toki kuuluu varsinainen kirjo erilaisia osa-alueita, mutta perusasioista on tärkeää lähteä liikkeelle.
SEO on jatkuva prosessi, mutta perusasiat voidaan tarkistaa ja hoitaa kuntoon myös ns. kertapanostuksella. Jos yrityksesi näkee potentiaalia nettisivujen kautta tulleissa konversioissa, on ehdottomasti syytä panostaa jatkuvaan hakukoneoptimointiin. Lisäksi tätä on hyvä tukea maksetulla hakukonemarkkinoinnilla.